Dieta eliminacyjna - co o niej wiemy i czy warto ją stosować?

Na zdjęciu przedstawione są produkty, które najcześciej eliminowane sż z diety z powodu nietolerancji pokarmowych.
Dieta eliminacyjna - jakie produkty można eliminować?, fot. Татьяна Креминская
ikona podziel się
Opublikowano: 27.01.2024 r., 7:00 | Autor: Magda Panek
Dieta eliminacyjna to nic innego, jak dieta ograniczająca spożycie pewnych składników. Do składników ograniczonych możemy zaliczyć, m.in. gluten, jaja, nabiał lub laktozę. Dieta może być stosowana okresowo lub na stałe. Koniecznie dowiedz się, czy stosowanie diety eliminacyjnej jest bezpieczne dla zdrowia.

Dieta eliminacyjna bez tajemnic

Dieta eliminacyjna polega na wyeliminowaniu z pożywienia osoby chorej składników pokarmowych, które nie są przez nią tolerowane. Dieta ta ma na celu ograniczenie objawów klinicznych, które spowodowane są, np. przez gluten czy mleko krowie. Warto pamiętać, że pokarmy spożywane podczas diet eliminacyjnych muszą dostarczyć wszystkich niezbędnych składników mineralnych oraz witamin, aby organizm prawidłowo funkcjonował.

Do diety eliminacyjnej możemy zaliczyć, między innymi dietę bezmleczną. Alergenem pokarmowym do stosowania tej diety jest mleko krowie. W diecie tej leczone są objawy skazy białkowej o podłożu autoimmunologicznym oraz alergie pokarmowe na składniki znajdujące się w mleku krowim. Dodatkowo dieta ta stosowana jest u osób, które zmagają się z nietolerancją laktozy.  Dieta bezmleczna zakłada czasowe lub stałe wykluczenie z jadłospisu mleka oraz produktów mlecznych (np. maślanek, kefirów czy jogurtów).

Kolejnym rodzajem diety eliminacyjnej jest dieta bezglutenowa. Jej podstawową i jedyną zasadą jest wykluczenie z diety glutenu, który znajduje się w nasionach pszenicy, żyta, pszenżyta, orkiszu oraz jęczmienia. Dodatkowo z diety wykluczany jest owies, ponieważ istnieje duże ryzyko zanieczyszczenia jego upraw zbożami zawierającymi gluten (aby włączyć do diety płatki owsiane warto sięgać po te ze znakiem przekreślonego kłosa). Dieta bezglutenowa stosowana jest w chorobie trzewnej, czyli celiakii.

Na zdjęciu przedstawiony jest widelec owinięty centymetrem krawieckim oraz napis "elimination diet".
Czy należy bać się diety eliminacyjnej? Co warto wiedzieć o "diecie bez", fot. luchschenF

Zalety i wady diety eliminacyjnej

Odpowiednio dopasowana dieta eliminacyjna może przynieść wiele korzyści zdrowotnych. Czasem stosowanie diety eliminacyjnej jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jej efekty widoczne są często już po kilku dniach od momentu stosowania i znacząco poprawiają komfort życia chorego. W prawidłowym bilansowaniu diety eliminacyjnej należy uwzględnić prawidłową podaż węglowodanów, białka, tłuszczu, witamin oraz składników mineralnych.

Do wad diety eliminacyjnej możemy zaliczyć niedobory pokarmowe. Nieumiejętne stosowanie oraz wprowadzenie diety bez konsultacji ze specjalistą może przynieść więcej szkody niż pożytku. W dietach eliminacyjnych warto więc zwrócić się po pomoc - szczególnie, jeśli chodzi o dzieci, które rosną i dojrzewają. Dieta eliminacyjna, która jest niedoborowa w różne składniki odżywcze, może przyczynić się do większych dolegliwości oraz problemów zdrowotnych.

Czy warto stosować dietę eliminacyjną?

Dieta eliminacyjna stosowana w wybranych schorzeniach może zmniejszyć dolegliwości spowodowane przez te schodzenia lub nietolerancje (np. ból brzucha, nudności czy wymioty). Warto stosować ją, gdy istnieje taka konieczność. Ograniczanie produktów tylko z powodów „widzimisię” nie jest zbyt dobrym rozwiązaniem - nie mówimy tu o diecie wegańskiej czy wegetariańskiej, które bazują bardziej na przekonaniach.

Warto przemyśleć chęć włączenia diety eliminacyjnej do swojego życia (jeśli nie ma takiej potrzeby), ponieważ jest ona wymagająca. Czasem produkt eliminowany znajduje się w innych produktach, o których nawet byśmy nie pomyśleli (np. gluten obecny jest z niektórych wyrobach wędliniarskich). Świadome i racjonalne stosowanie diety eliminacyjnej będzie skuteczne, gdy dieta ta będzie odpowiednio dostosowana do naszych potrzeb.

Źródła:

  1. Bujko, J. (red.). (2006). Podstawy dietetyki. Wyd. SGGW, Warszawa, ISBN 83-7244-697-0
  2. Darewicz, M., Dziuba, J. (2007). Dietozależny charakter enteropatii pokarmowych na przykładzie celiakii. ŻYWNOŚĆ. Nauka. Technologia. Jakość, 1(50), 5 – 15
  3. Krełowska-Kułas, M. (2006). Alergie pokarmowe. Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie, 705, 93-99
ikona podziel się Przekaż dalej

Zobacz podobne newsy

Zobacz podobne artykuły

Załóż konto
  • zapisywać ulubione przepisy
  • otrzymywać dopasowane przepisy na maila
  • komentować przepisy pod własnym nickiem
Załóż konto