Kawa czy energetyk? Który napój jest zdrowszy? Wyniki mogą cię zaskoczyć

Kawa nie ma kalorii, dodatku cukru i stabilizatorów
Zmęczenie, brak koncentracji? Ten napój może ci pomóc, fot. volff
ikona podziel się
Opublikowano: 21.05.2024 r., 17:03 | Autor: Ewa Cierpiał
Wiele z nas chcąc poprawić swoją koncentrację i dodać sobie energii sięga po napoje, które znane są z takiego działania. Kawa i napoje energetyczne to dwa najbardziej znane źródła kofeiny, po które każdy z nas codziennie sięga. Jednak decydując się na „energetycznego kopa”, warto wiedzieć, który z nich będzie zdrowszy i lepszy dla naszego organizmu.

Kawa

Kawa jest napojem znanym na całym świecie. Napój ten powstaje z palonych, a następnie zmielonych ziaren kawowca. Uprawa kawy ma swoje początki w Etiopii, ale już w XVI wieku zjawiła się na terenie Europy. Od tego momentu pojawiły się dziesiątki sposobów parzenia i spożywania kawy.

Standardowa filiżanka kawy o pojemności 240 ml dostarcza od 70 do 140 mg kofeiny, wszystko zależy właśnie od tego, jak kawa została przygotowana.

W kawie znaleźć można również witaminy z grupy B, jak również antyoksydanty. Te składniki pomagają neutralizować wolne rodniki w organizmie, a tym samym chronią przed rozwojem chorób np. nowotworowych. Dodatkowo przez obecność kwasu fenolowego, który zmniejsza wchłanianie glukozy w jelitach i działa protekcyjnie na komórki trzustki, może zmniejszyć ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 2.

Napoje energetyczne

Na tę grupę napojów składa się wiele różnych produktów o różnym składzie, które łączy najczęściej obecność kofeiny i tauryny. Szacuje się, że jedna porcja 250 ml dostarcza od 80 mg do 200 mg kofeiny.

Dodatkowo energetyki wzbogacone są o dodatek witamin z grupy B, które wspomagają pracę mózgu i zmniejszają uczucie zmęczenia.

W napojach energetycznych znaleźć można również dodatki takie jak cukier, stabilizatory (np. guma arabska) oraz barwniki. W sklepach dostępne są również produkty, w których nie ma dodatku cukru buraczanego, który zastąpiony jest słodzikami takimi jak np. sukraloza.

W związku z licznym nadużywaniem napojów energetycznych przez dzieci i młodzież, od 1 stycznia 2024 roku sprzedaż napojów z dodatkiem tauryny i kofeiny może nastąpić tylko po okazaniu dokumentu potwierdzającego ukończenie 18 roku życia.

Szczególnie młode osoby sięgają po energetyki
Napoje energetyczne są smaczniejsze, ale niosą większe ryzyko przedawkowania kofeiny, fot. Antonioguillem

Kawa vs. napój energetyczny

Oba napoje, znane na całym świecie, mają pobudzić i dać siłę do działania. Wszystko to za sprawą kofeiny, którą znajdziemy w obu produktach oraz tauryny, obecnej w napojach.

Spożywanie zbyt dużej ilości kofeiny może przyczyniać się do pojawienia się uczucia niepokoju, bezsenności, przyspieszonego tętna oraz różnych problemów z układem pokarmowym.

Bezpieczna ilość kofeiny na dzień to około 400 mg. Dużo łatwiej jest przekroczyć bezpieczną dawkę z pomocą energetyków, które w jednej 500 ml puszce potrafią mieć ok. 200 mg kofeiny, jednak ich smak, zapach i kolor mogą zachęcić do wypicia większej ilości tego napoju.

Warto również pamiętać, że kofeina to nie tylko atut kawy czy napojów energetycznych. Znaleźć ją można również w herbacie, napojach typu cola, czekoladzie czy kakao. Stąd też łatwo przekroczyć bezpieczną ilość.

W czarnej kawie rozpuszczalnej, parzonej czy z ekspresu nie znajdziemy dodatku cukru ani innych substancji słodzących, o ile sami nie wzbogacimy naparu o taki dodatek. Napoje energetyczne, aby stać się bardziej atrakcyjnymi, mają takie dodatki, przez co ich nadmierne spożycie może wpływać na rozwój chorób metabolicznych, w tym nadwagi i otyłości.

Podsumowanie

Kawa i napoje energetyczne mają pobudzić i zwiększyć koncentrację. W obu tych napojach znajdziemy kofeinę, która spożywana w nadmiarze może mieć negatywny wpływ na zdrowie i samopoczucie, czy sen.

W kawie nie znajdziemy dodatku cukru, co może przemawiać na korzyść tego napoju. Jednak warto wspomnieć, że jest możliwość zakupienia napojów energetycznych, które zamiast cukru mają dodatek słodzików, przez co nie mają kilokalorii.

Kawa pozbawiona jest również dodatku stabilizatorów, które w nadmiarze mogą przyczynić się do powstawania wzdęć.

Warto zwracać uwagę na ilość wypijanej kawy czy napojów energetycznych. Nadmiar, w przypadku każdego produktu, po prostu szkodzi.

Źródło:

  • Nawrot P., Jordan S., Eastwood J., Rotstein J., Hugenholtz A., Feeley M. (2003): Effects of caffeine on human health, Food Additives and Contaminants, t. 20, s. 1–30.
  • https://www.gov.pl/web/psse-mysliborz/1-stycznia---zakaz-sprzedazy-energetykow-nieletnim
  • https://www.doz.pl/czytelnia/a15838-Guma_arabska_E414__wlasciwosci_i_zastosowanie._Jak_guma_akacjowa_wplywa_na_zdrowie
  • https://www.coffeedesk.pl/blog/dzienna-dawka-kofeiny-ile-mozna-wypic/
  • https://food.ec.europa.eu/document/download/59ac8615-7965-4272-97d5-04f0e9802163_en?filename=sci-com_scf_out22_en.pdf
ikona podziel się Przekaż dalej

Zobacz podobne newsy

Zobacz podobne artykuły

Skomentuj
Załóż konto
  • zapisywać ulubione przepisy
  • otrzymywać dopasowane przepisy na maila
  • komentować przepisy pod własnym nickiem
Załóż konto