Aż 13% Polaków spożywa napoje słodzone codziennie. Czy są szkodliwe dla zdrowia?

Różna napoje gazowane ustwione obok siebie oraz wpływ picia ich na zdrowie
Niszczący wpływ na zdrowie mają napoje słodzone, fot. monticellllo
ikona podziel się
Opublikowano: 23.01.2024 r., 15:00 | Autor: Paulina Lipińska
Codziennie pijesz napoje słodzone? Uwielbiasz colę, napoje owocowe, oranżady czy energetyki? Rynek jest przesycony różnego rodzaju napojami, które są wzbogacone nie tylko o cukier, ale również inne, szkodliwe dodatki. Sprawdź, jakie są konsekwencje regularnego i długotrwałego picia słodzonych napojów.

Napoje słodzone to nie jest dobry wybór

Dostęp do słodzonych napojów obecnie jest bardzo ułatwiony. Takie płyny nie są dobrym produktem w zdrowej diecie. W ich skład wchodzą różne substancje, które wywierają niekorzystny wpływ na zdrowie. W związku z tym, że są one ulepszane, by były jak najsmaczniejsze, ludzie piją je nawet codziennie. Warto wspomnieć, że picie napojów słodzonych i energetycznych może być uzależniające.

Codzienne wypijanie słodkich płynów wpływa źle na zdrowie. Powodują próchnicę zębów, otyłość, insulinooporność i cukrzycę. W przypadku napoi energetycznych, te mogą powodować powstawanie nadciśnienia tętniczego krwi.

Przeprowadzona w 2014 r. metaanaliza badań związanych z miażdżycą wykazała, że jedna porcja napoju gazowanego lub innego napoju słodzonego cukrem zwiększa ryzyko chorób serca o 16%.

Picie napojów słodzonych może powodować reumatoidalne zapalenie stawów, a także pogorszenie stanu kości. Regularne picie może powodować chorobę Alzheimera oraz demencję starczą. W dodatku takie napoje przyczyniają się też do powstania depresji.

Jak dużo napojów piją Polacy?

Dane, które zebrano w Narodowym Teście Zdrowia Polaków w 2022 r. uzyskały następujące odpowiedzi:

  • Napoje słodzone pije codziennie 13% Polaków, energetyczne zaś 2% badanych
  • Kilka razy w tygodniu: napoje słodzone 13%, energetyczne 4%
  • Kilka razy w miesiącu: napoje słodzone 24%, energetyczne 8%
  • Raz w miesiącu lub rzadziej: napoje słodzone 31%, energetyczne 20%
  • Nigdy: napoje słodzone 20%, energetyczne 67%.

Nie pij napojów wysokokalorycznych zamiast wody...

... jeżeli zależy ci na twoim zdrowiu. Jak można zauważyć, negatywnych skutków ubocznych z nadmiaru napojów słodzonych w diecie jest ogrom. Co więcej, niekorzystne aspekty zdrowotne często wychodzą dopiero po długim czasie spożywania tych płynów. Lepiej zawczasu zapobiegać wystąpieniu złych efektów, które wpędzą cię w problemy zdrowotne.

By ograniczyć napoje wysokokaloryczne, warto dodać do zwykłej wody plastry cytryny, pomarańczy, limonki czy ogórka. Także super sprawdzą się truskawki, maliny oraz mięta.

Butelki z napojami ustawione obok siebie. Ile napoi słodzonych piją Polacy?
Czy napoje słodzone mogą powodować cukrzycę i chorobę Alzheimera?, fot. monticellllo

Źródła:

  • Sugar sweetened beverages consumption and risk of coronary heart disease: A meta-analysis of prospective studies, Atherosclerosis Volume 234, Issue 1, May 2014, Pages 11-16, Chen Huang, Jianfeng Huang, Yu Tian, Xueli Yang, Dongfeng Gu.
  • http://ocdn.eu/medonet/medonet%20market/NTZP2022_raport_display.pdf?fbclid=IwAR2OFicRpr7Lw7zxYBu5yfUJUfUCXclxgz3zNHRx3ukdRV-AVxxV8FdmrRo
ikona podziel się Przekaż dalej

Zobacz podobne newsy

Zobacz podobne artykuły

Załóż konto
  • zapisywać ulubione przepisy
  • otrzymywać dopasowane przepisy na maila
  • komentować przepisy pod własnym nickiem
Załóż konto