Codziennie jesz masło? Uważaj!

Wido z góry na osobę, która smaruje pieczywo grubą warstwą masła, a także jaki wpływ na zdrowie ma jedzenie masła
Masło ma negatywny wpływ głównie na serce, ale jednocześnie zawiera substancję przeciwnowotworową, fot. Pixel-Shot
ikona podziel się
Opublikowano: 20.05.2024 r., 8:44 | Autor: Paulina Lipińska
Ten mleczny produkt jest bardzo popularny w polskich domach. Wiele osób używa go codziennie i to w niemałej ilości. Masło jest bardzo smakowite i najczęściej wykorzystuje się go do smarowania pieczywa. Piecze się z nim ciasta, robi różne wypieki - Polacy kochają masło. Jednak nie powinno się jeść go w zbyt dużej ilości. Zobacz, co się dzieje, jeśli codziennie jesz dużo masła.

Czym jest masło i jakie ma wartości odżywcze?

Masło jest to produkt pochodzenia zwierzęcego, który pozyskuje się z mleka krowiego. Masłem może być wyrób, który zawiera minimum 80% tłuszczu. W sklepie znajdziesz prawdziwe masło o zawartości tłuszczu minimum 82%, poniżej tej wartości są to miksy, które masłem nie są.

Masło sklepowe zwykle składa się z około 82% tłuszczu mlecznego, około 16% wody oraz około 2% składników stałych nietłuszczowych. W maśle znajduje się około 56% nasyconych kwasów tłuszczowych.

Tłuszcze nasycone przekształcają się w tłuszcze trans, które mają szkodliwy wpływ na zdrowie.  tego względu, duża ilość masła każdego dnia może przynieść bolesne skutki zdrowotne.

Jak jedzenie masła wpływa na zdrowie?

To nie jest tak, że masło jest całkowicie niezdrowe. Ma swoje plusy. W maśle znajdziesz witaminy B12, K, A, E oraz witaminę D (odpowiadają między innymi za ładną cerę, włosy, paznokcie oraz za dobre widzenie). Jest w nim też kwas linolowy, który wykazuje działanie antynowotworowe.

Spójrzmy teraz na te gorsze strony. Masło jest wysokokaloryczne, ponieważ w łyżeczce masła (7 g) ma 51 kcal. Dostarcza jednocześnie 5,8 g tłuszczu.Masło to źródło nasyconych tłuszczów, a ich nadmiar w diecie sprzyja zwiększeniu poziomu złego cholesterolu (LDL). To z kolei zwiększa ryzyko zachorowania na udar mózgu, zawał serca, miażdżycę, ogólnie problemy z układem sercowo-naczyniowym.

Komu nie poleca się jedzenia masła?

Wszyscy, którzy cierpią na choroby serca i układu krwionośnego powinny mieć na uwadze fakt, że nadmiar masła będzie sprzyjał pogłębianiu chorób i problemów związanych z tym układem.

Osoby starsze powinny ograniczyć masło, ze względu na obniżenie sprawności myślenia.

Zaburzenia lipidowe to również schorzenie, które wykluczać powinno jedzenie masła.

Wszystkie osoby na diecie nie powinny przesadzać z ilością zjadanego masła. Wynika to z wysokiej kaloryczności. Poprzez używanie masła w nadmiarze bardzo łatwo przekroczyć dzienne spożycie kilokalorii.

Ze względu na to, że masło jest złożone z tłuszczu, nie jest to produkt, który mogą jeść osoby na diecie lekkostrawnej. Każda choroba wątroby i trzustki wyklucza jedzenie masła.

Kromki chleba, na których znajduje się masło, a także ile masła dziennie można zjeść
Z masła powinny zrezygnować między innymi osoby, które mają poblemy z wątrobą i trzustką, fot. València

Czy jest lepsza alternatywa dla masła?

Jak najbardziej, masło możesz zastąpić innymi produktami. Są to produkty, które mają więcej nienasyconych kwasów tłuszczowych, które są korzystne dla zdrowia. Także mogą mieć mniej kilokalorii.

Przykładem takich produktów, które są idealne na kanapki, są:

  • oleje roślinne;
  • awokado;
  • serki kanapkowe;
  • hummusy;
  • pasty warzywne.

Jak myślisz, czy lepsze jest masło, czy może margaryna?

Czyli lepiej w ogóle nie jeść masła?

Osoby zdrowe nie muszą całkowicie rezygnować z masła. Zaleca się jednak ograniczenie i nie przekraczanie zalecanej dawki, jaką jest 1 łyżka masła.

Jeżeli doskwierają ci pewne choroby, podaż masła dobrze jest ograniczyć, a najlepiej całkiem zrezygnować z tego produktu mlecznego. Choroby wątroby i trzustki całkowicie zabraniają jedzenia masła.

Masło, pomimo dużej ilości nasyconych kwasów tłuszczowych, zawiera też korzystne dla zdrowia składniki, więc w przypadku braku przeciwwskazań warto jeść go z umiarem.

Źródła:

  • Silvani Verruck, Celso Fasura Balthazar, Ramon Silva Rocha, Ramon Silva, Erick Almeida Esmerino, Tatiana Colombo Pimentel, Mônica Queiroz Freitas, Marcia Cristina Silva, Adriano Gomes da Cruz, Elane Schwinden Prudencio, Dairy foods and positive impact on the consumer's health, Adv Food Nutr Res, 2019:89:95-164
ikona podziel się Przekaż dalej

Zobacz podobne newsy

Skomentuj
Załóż konto
  • zapisywać ulubione przepisy
  • otrzymywać dopasowane przepisy na maila
  • komentować przepisy pod własnym nickiem
Załóż konto