Jak gotować szparagi zielone?

Szparagi, choć budzą strach, nie są warzywem trudnym do przygotowania. Ich obróbka termiczna trwa maksymalnie do 10 minut, w zależności od rodzaju. A zatem jak gotować szparagi zielone?

1. Szparag należy najpierw opłukać i odłamać zdrewniałą łodygę.

2. Szparagi wstaw pionowo do wysokiego garnka, wlej wodę tak, aby główki wystawały nad jej powierzchnię.

3. Dodaj do nich łyżeczkę soli, cukru i masła.

4. Zielone szparagi gotuj około 3-4 minut.

Gotowe szparagi delikatnie wyjmij z garnka za pomocą szczypiec lub widelca. Możesz podawać je same, z sosem lub używać ich do dalszego gotowania.

Zobacz pytania podobne do jak gotować szparagi zielone?

To może wydać Ci się interesujące

Jak gotować szparagi zielone? Co jeszcze warto wiedzieć?

Szparagi to przede wszystkim bardzo bogate źródło witaminy K i kwasu foliowego. Ponadto zawierają witaminy z grupy B, witaminę C, E oraz A. Są również bardzo zasobne w składniki mineralne: miedź, selen, fosfor, mangan, cynk, żelazo, potas, magnez i wapń. Dla wielu związków występujących w szparagach wykazano działanie przeciwutleniające. Szparagi mają dobroczynny wpływ na zdrowie. Szparagi mają też pozytywny wpływ na wzrok, a zawarte w nich wapń i fosfor wzmacniają kości i zęby. Współczesna medycyna wskazuje na przeciwutleniające, zapobiegające rozwojowi komórek nowotworowych i hamujące rozwój Alzheimera właściwości występującego w szparagach glutationu. Dobrze, jeśli szparagi są częstym gościem w kobiecym menu. Duże stężenie kwasu foliowego sprawia, że potrawy ze szparagami zalecane są kobietom starającym się o dziecko oraz paniom już będącym w ciąży. Fitoestrogeny łagodzą objawy menopauzy, a beta-karoten oraz witaminy C i E korzystnie wpływają na kondycję włosów, skóry i paznokci. Białe szparagi zawierają więcej składników odżywczych i mineralnych, wiele z nich jednak tracimy przez to, że obieramy je przed gotowaniem, dlatego pod względem zdrowotnym zielone szparagi są zdrowsze. Warzywa te mają zaledwie ok. 20 kcal na 100 g. Są lekkostrawne, a zarazem sycące i zawierają sporo błonnika – 2,1 g na 100 g (w tym błonnik nierozpuszczalny, który wpływa na regularne wypróżnianie się).

Szparagi, choć budzą strach, nie są warzywem trudnym do przygotowania. Szparagi możemy jeść na surowo, bez obaw, że nam zaszkodzą, jednak znacznie bardziej lekkostrawne są po obróbce termicznej. Ich obróbka termiczna trwa maksymalnie do 10 minut, w zależności od rodzaju. A zatem jak gotować szparagi zielone? To sprawdzony przepis na gotowane szparagi zielone:

1. Szparag należy najpierw opłukać i odłamać zdrewniałą łodygę.

2. Szparagi wstaw pionowo do wysokiego garnka, wlej wodę tak, aby główki wystawały nad jej powierzchnię.

3. Dodaj do nich łyżeczkę soli, cukru i masła. To dobre rozwiązanie, by pozbyć się goryczki. Dzięki temu będą pyszne.

4. Zielone szparagi gotuj około 3-5 minut. Najlepsze szparagi to te, nieprzegotowane. By były smaczne, wystarczy tylko odrobina gotowania. Pamiętaj jednak, że to ile czasu spędzą w garnku, zależy od wielu czynników. Na czas gotowania wpływa ich świeżość, wielkość, temperatura wody, czy naczynie, w którym się je gotuje. Jeśli chcesz sprawdzić, ile minut muszą jeszcze spędzić w wodzie, rób to za pomocą widelce. Szparagi powinny być miękkie, ale nie rozgotowane. Więc gdy widelec wchodzi w nie gładko, możesz je wyciągać. Warto też pamiętać, że szparagi gotujemy, wkładając do wrzątku, nigdy do zimnej wody. Wtedy będą najsmaczniejsze.

Gotowe szparagi delikatnie wyjmij z garnka za pomocą szczypiec lub widelca. Możesz podawać je same, z sosem lub używać ich do dalszego gotowania.

Choć wiele osób ze względu na zdrowie stara się ograniczyć solenie, to jednak szparagi warto gotować w osolonej wodzie. To dlatego, że zabieg ten uniemożliwia przedostawanie się większych ilości cennych składników do wywaru. Dzięki temu, gotowanie szparagów będzie niezwykle dobrym sposobem na dostarczenie wielu cennych właściwości.

Załóż konto
  • zapisywać ulubione przepisy
  • otrzymywać dopasowane przepisy na maila
  • komentować przepisy pod własnym nickiem
Załóż konto