Jak gotować brukselkę?

Brukselka to warzywo, którego obróbka często przysparza problemu. A wiec jak gotować brukselkę, by była dobra?

1. Brukselkę umyj, oderwij pierwsze listki, a na trzonku zrób nacięcie w kształcie "x".

2. W garnku zagotuj wodę z solą i cukrem. Na 1 litr wody dodaj 1 łyżeczkę soli oraz 1 łyżeczkę cukru.

3. Gotuj brukselkę do miękkości:

- świeżą - 5 - 6 minut od ponownego zagotowania wody,

- mrożoną - 7 - 8 minut.

Brukselkę możesz też ugotować na parze - wtedy należy ją gotować 10 minut.

Zobacz pytania podobne do jak gotować brukselkę?

To może wydać Ci się interesujące

Jak gotować brukselkę? Co jeszcze warto wiedzieć?

Brukselka znalazła swoje miejsce wśród warzyw kapustnych, zaraz obok kapusty, jarmużu, brokułu i kalarepy. Ponieważ jest rośliną wolno rosnącą, potrzebuje do rozwoju chłodnych warunków pogodowych – najczęściej więc sadzi się ją wiosną lub średnio-późnym latem, a zbiera i kupuje jesienią czy też zim. Wielu osom przypomina po prostu miniaturową kapustę.

Choć ma ona niewielkie rozmiary, to pod względem wartości odżywczych i właściwości zdrowotnych dorównuje znacznie większej i popularniejszej kapuście. Brukselka zawiera mnóstwo witamin i minerałów, działa korzystnie na płodność, reguluje ciśnienie krwi, poprawia pracę serca i wykazuje właściwości antynowotworowe. Zawiera witaminy z grupy B, w tym kwas foliowy, witaminy A, C i E oraz żelazo, magnez, fosfor, wapń, mangan, sód, siarkę, cynk, potas i selen. Mimo że nazwa jasno wskazuje miejsce pochodzenia warzywa, w Belgii nie cieszy się reputacją popularnego przysmaku. Dużo chętniej spożywana jest w Holandii, Niemczech i Wielkiej Brytanii. . Brukselka powinna się znaleźć także w diecie kobiet planujących dziecko i już będących w ciąży, jednak już niekoniecznie osób odchudzających się. Indeks glikemiczny brukselki jest niski, bo 15, a po ugotowaniu wzrasta tylko do 20. A więc brukselka to idealne warzywo dla cukrzyków. Zawiera także duże ilości witaminy C, największe z wszystkich kapustnych. Niestety, jej walory zdrowotne – jak i ona sama – są często pomijane ze względu na charakterystyczny zapach i smak warzywa.

Brukselka to warzywo, którego obróbka często przysparza problemu. A więc jak gotować brukselkę, by była dobra? Oto sprawdzony sposób jak zrobić brukselkę w garnku:

1. Brukselkę umyj, oderwij pierwsze listki, a na trzonku zrób nacięcie w kształcie "x".

2. W garnku zagotuj wodę z solą i cukrem. Na 1 litr wody dodaj 1 łyżeczkę soli oraz 1 łyżeczkę cukru.

3. Gotuj brukselkę do miękkości:

- świeżą - 5 - 6 minut od ponownego zagotowania wody,

- mrożoną - 7 - 8 minut.

Brukselkę możesz też ugotować na parze - wtedy należy ją gotować 10 minut. Brukselkę gotujemy bez przykrycia (w przeciwnym razie gromadzące się w garnku gorzkie gazy siarkowe przenikną do warzywa). Brukselka powinna być ugotowana al dente, czyli powinna być lekko twarda – lepiej smakuje i wygląda na talerzu. Jej miękkość podczas gotowania sprawdzaj za pomocą widelca.

Dla wielu osób największą przeszkodą w przygotowywaniu brukselki jest jej gorycz. Jednak można się jej pozbyć. Najprostszym sposobem na pozbycie się goryczki jest zamrożenie brukselki. Jeśli jednak chcesz ugotować świeże brukselki, to delikatnie posól i posłodź wodę w garnku. Aby pozbyć się gorzkiego smaku, możesz także odlać połowę wody w trakcie gotowania i uzupełnić ją świeżą, wrzącą wodą z czajnika. Innym sposobem jest również gotowanie brukselki w mieszance mleka i wody.

Tak przygotowana brukselka jest pyszna i jędrna, po prostu najlepsza! Przepis na gotowaną brukselkę jest niezwykle prosty. Teraz gdy wiesz już jak ugotować to warzywo w wodzie, możesz sięgnąć o receptury na pyszne dania, w których stanowi ona bazę.

Załóż konto
  • zapisywać ulubione przepisy
  • otrzymywać dopasowane przepisy na maila
  • komentować przepisy pod własnym nickiem
Załóż konto