Co jeść na diecie ketogennej?

Dieta ketogenna charakteryzuje się eliminacją podaży węglowodanów w diecie do 50 g na dzień, zamiast nich większość stanowią białka i tłuszcze. Do głównych źródeł węglowodanów, które eliminujemy z diety, należą makarony, kasze, pieczywo. Natomiast zwiększamy podaż ryb, awokado, tłustych mięs, orzechów, masła czy śmietany. Bazujemy na olejach:

- olej z wiesiołka,

- olej z czarnuszki,

- olej konopny,

- olej z ostropestu,

- olej kokosowy.

Zobacz pytania podobne do co jeść na diecie ketogennej?

To może wydać Ci się interesujące

Co jeść na diecie ketogennej? Co jeszcze warto wiedzieć?

Dieta ketogeniczna, czyli taka, która w dość dużym stopniu ogranicza codzienna podaż węglowodanów przy jednocześnie zwiększonej podaży tłuszczu i białka w naszym codziennym jadłospisie w ostatnim czasie zyskała na popularności. Do głównych źródeł węglowodanów w naszej diecie należą takie produkty jak: pieczywo, kasze, makarony, ryże czy mąka. Racjonalne spożycie węglowodanów w diecie wynosi nawet do 55% zapotrzebowania energetycznego, w tym modelu jednak je radykalnie ograniczamy, aż do 50 g na dzień. Jest to zdecydowanie niewielka ilość.

Ten model żywienia doczekał się swoich przeciwników i zwolenników. Jest to rodzaj diety, mocno eliminacyjnej dlatego budzi wiele kontrowersji. Nikt nie sprzeciwia się, że najlepszym modelem żywienia jest indywidualnie zbilansowana dieta, która zakłada odpowiednia podaż białka, tłuszczy i węglowodanów. Natomiast dieta ketogeniczna oprócz znalezienia się w ostatnich trendach żywieniowych ma swoje zastosowanie w niektórych chorobach np. padaczka.

Zatem, co jeść na diecie ketogennej?

Dieta ketogenna charakteryzuje się eliminacją podaży węglowodanów w diecie do 50 g na dzień, zamiast nich większość stanowią białka i tłuszcze. Do głównych źródeł węglowodanów, które eliminujemy z diety, należą makarony, kasze, pieczywo. Natomiast zwiększamy podaż ryb, awokado, tłustych mięs, orzechów, masła czy śmietany.

Jest to eliminacyjny model żywienia, w który najlepiej wejść pod kontrolą dietetyka, w pierwszym etapie stosowania diety keto występuje ketoza, jest to nic innego jak przyśpieszona synteza ciał ketonowych, które produkowane są w naszej wątrobie. Powstają one w wyniku obniżenia poziomu insuliny i rozkładu tłuszczu, które w diecie ketogennej staje się głównym źródłem energii.

Stan ten można już osiągnąć po 2-3 dniach stosowania diety, natomiast przy diecie o jeszcze niższej zawartości węglowodanów do 30 g dziennie, ketoza wystąpi po około tygodniu czasu.

Pomimo sporej eliminacji wielu produktów, dieta ta powinna być urozmaicona i odpowiednio zbilansowana. Jedzenie i posiłki powinny być smaczne i odpowiednio zbilansowane pod kątem makro i mikroskładników.

Zatem, czego nie można jeść i jakie produkty powinny być wyeliminowane?

Z całą pewnością cała grupa węglowodanów, takich jak płatki owsiane, pieczywo, ryż, kasza, makaron, ziemniaki, niektóre owoce takie jak banany, zawierają sporą ilość bananów.

Zamiast tego postaw na takie produkty jak: podroby, żeberka, karkówka, smalec, masło, orzechy pecan, macadamia, masło klarowane, olej kokosowy, awokado i takie oleje jak: olej z wiesiołka, z czarnuszki, z ostropestu, konopny,

Zatem, czy dieta ta jest dla każdego? Zdecydowanie nie. Niebezpieczeństwo wynika z wprowadzenia organizmu w stan ketozy, który bez odpowiedniej kontroli może być niebezpieczny. W procesie metabolizmu ciał ketonowych biorą udział takie narządy jak wątroba, trzustka i nerki. Z tego modelu żywienia powinny zdecydowanie zrezygnować osoby mające jakiekolwiek problemy z wymienionymi z organami. Skoro już wiesz, jakie składniki powinny być włączone w ten model żywienia i czego unikać, możesz przejść na dietę keto, pamiętaj jednak o współpracy z dietetykiem.

Pyszne dania keto znajdziesz w moich propozycjach.

Załóż konto
  • zapisywać ulubione przepisy
  • otrzymywać dopasowane przepisy na maila
  • komentować przepisy pod własnym nickiem
Załóż konto