Co to jest dieta wacikowa?

Niezdrowy sposób na odchudzanie

Ten kontrowersyjny model żywieniowy, który ma w założeniu wspierać odchudzanie polega na zjadaniu wacików kosmetycznych, tak aby zapewnić sobie uczucie sytości bez dostarczania organizmowi nadmiernych kalorii. Waciki kosmetyczne, chłonąc wodę, pęcznieją w żołądku, dzięki czemu znika uczucie głodu. Niektóre osoby jedzą waciki przed posiłkami, tak aby zmniejszyć ilość przyjmowanego pokarmu, inne natomiast stosują bardziej radykalną odmianę diety wacikowej i żywią się jedynie nimi.

Taki sposób żywienia stosowany jest czasami przez osoby wykonujące zawody „na świeczniku”, modelki, aktorki, celebrytki, dziennikarki, gdzie presja zachowania bardzo szczupłej sylwetki jest często zbyt wysoka. Epizody diety wacikowej są również często spotykane w przypadkach zaburzeń odżywiania, na przykład anoreksji czy bulimii.

Jak stosować dietę wacikową w praktyce?

Podstawową i najważniejszą zasadą stosowania diety wacikowej jest ta, żeby zrezygnować z jej wdrożenia. Najczęściej całodzienne menu oscyluje w granicach 500 kcal, waciki kosmetyczne nasączone sokiem, jogurtem, koktajlem lub zupą dostarczają właśnie takiej ilości kalorii. Waciki kosmetyczne, nawet jeśli są nasączone płynnymi produktami nie są w stanie dostarczyć nam podstawowych składników odżywczych, dlatego stosowanie ich może mieć bardzo złe skutki dla zdrowia.

Dieta wacikowa może występować w mniej lub bardziej radykalnej odsłonie, jednak każda z nich będzie niebezpieczna dla naszego zdrowia. Najbardziej restrykcyjny model to zastąpienie wszystkich przyjmowanych pokarmów wacikami kosmetycznymi nasączonymi płynnymi potrawami, takimi jak na przykład soki, koktajle czy zupy. W drugim wariancie waciki spożywane są przed posiłkami, w celu zmniejszenia ilości zjadanych produktów i w efekcie ograniczenia liczby przyjmowanych kalorii.

Dieta wacikowa – zalety i wady

Efekty diety wacikowej

Najczęściej obiecywanym efektem diety wacikowej jest skuteczne odchudzanie. Na forach internetowych często pojawiają się pytania, jak stosować taki sposób odżywiania, żeby szybko i trwale schudnąć. Jednak dieta wacikowa to w rzeczywistości bardzo niebezpieczna dla zdrowia praktyka, która może doprowadzić do wyniszczenia organizmu i wystąpienia trwałych zaburzeń odżywiania.

Jeśli chcemy trwale i zdrowo obniżyć masę ciała, warto zamiast diety wacikowej, czy innych niedoborowych sposobów żywienia zastosować zdrową dietę redukcyjną. Na początek warto obliczyć swoją podstawową przemianę materii (PPM) oraz całkowitą przemianę materii (CPM) i zaplanować rozsądny deficyt kaloryczny. Układając jadłospis, pamiętajmy o jego dobrym zbilansowaniu, tak aby znalazły się w nim wszystkie niezbędne składniki odżywcze: białka, węglowodany, tłuszcze, witaminy, składniki mineralne oraz błonnik. Planując zdrową redukcję, nie powinniśmy również zapominać o odpowiedniej ilości płynów, które skutecznie oczyszczą organizm, a także wspomogą odchudzanie. Taka racjonalna dieta przyniesie nam o wiele lepsze efekty niż restrykcyjne modele żywieniowe, a zarazem znacznie zmniejszy ryzyko późniejszego wystąpienia efektu jo-jo.

Zalety i wady diety wacikowej

W przypadku tego sposobu odżywiania ciężko dopatrywać się jakichkolwiek zalet. Taki sposób odżywiania może stanowić poważne zagrożenie dla zdrowia, stosując go, możemy spodziewać się niepożądanych skutków.

Dieta oparta na nasączonych wacikach kosmetycznych ma wiele wad. Do najczęściej wymienianych należą:

  • Nieprawidłowe odżywienie, a raczej niedożywienie organizmu, które jest efektem dostarczania zbyt małych ilości energii oraz niezbędnych dla zdrowia składników odżywczych: białek, tłuszczów, węglowodanów, witamin oraz składników mineralnych. Efektem niedożywienia może być osłabienie organizmu, pogorszenie pracy układu odpornościowego, bladość skóry, wypadanie włosów i łamanie paznokci, problemy z pamięcią i koncentracją, a także zaburzenia funkcjonowania układu hormonalnego.
  • Zaburzenia odżywiania, które mogą być przyczyną lub skutkiem zastosowanego modelu żywieniowego. Obsesyjna chęć schudnięcia może być bardzo niebezpieczna dla zdrowia i najczęściej wymaga wsparcia psychologicznego.
  • Ryzyko wystąpienia niedrożności jelit, co może być wynikiem zalegania w żołądku i jelicie niestrawionych wacików kosmetycznych. W sytuacji, kiedy spożywamy też inne produkty, cząstki wacików mogą wiązać się z resztkami pokarmowymi, tworząc groźne dla zdrowia kamienie, które zwykle muszą być usuwane chirurgicznie. Spożywanie wacików kosmetycznych może również grozić zadławieniem, kiedy ciało obce utknie w przewodzie pokarmowym.
  • Zagrożenie zatruciem wacikami, które nie są produkowane z czystej bawełny, ale ze składników, które mogą być szkodliwa dla zdrowia. Jeśli szukasz więcej inspiracji, sprawdź także ten artykuł z zasadami diety zupowej.

Dieta wacikowa a inne rodzaje niebezpiecznych diet

Choć w sieci poleca się wiele restrykcyjnych, niezdrowych diet, takich jak na przykład dieta cytrynowa, dieta kopenhaska czy dieta Kwaśniewskiego, to dieta wacikowa należy do jednych z najbardziej niebezpiecznych i może być poważnym zagrożeniem dla naszego zdrowia.

W diecie cytrynowej (poza jej najbardziej radykalną odmianą) występują również inne produkty spożywcze, choć największy udział w jadłospisie ma sok cytryny. Według zasad diety kopenhaskiej nasze menu jest zmniejszone do maksymalnie 1000 kalorii w ciągu doby, znacznie ograniczona jest również ilość dopuszczalnych produktów, natomiast dieta Kwaśniewskiego, to jadłospis oparty w dużej części na produktach tłuszczowych. Choć dieta cytrynowa, dieta kopenhaska czy dieta Kwaśniewskiego to niezdrowe i niepolecane sposoby żywienia, to jednak ich szkodliwość jest mniejsza niż zagrożenia diety wacikowej.

Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Oceń
Dla 0,0% czytelników artykuł okazał się być pomocny