Dieta selfie – podstawowe zasady

Na czym polega dieta?

Główną zasadą diety selfie jest fotograficzne dokumentowanie efektów na poszczególnych etapach stosowania redukcyjnego jadłospisu. Zdjęcia umieszczamy następnie na mediach społecznościowych, gdzie użytkownicy mogą na bieżąco śledzić nasze postępy. Nazwa diety wzięła się właśnie od coraz popularniejszego słowa selfie, które znaczy zdjęcie wykonywane sobie przez nas samych.

Zdjęcia powinniśmy robić nie częściej niż raz na tydzień, w celu łatwiejszego porównywania warto je również wykonywać w takim samym ubraniu (najlepiej takim, które wiele odsłania), w tym samym miejscu i porze dnia.

Jeśli nie czujemy się gotowi na publikację zdjęć, nie musimy tego robić, wystarczy, że sami będziemy śledzić postępy, jednak wiele osób twierdzi, że ta pierwsza opcja działa na nich bardziej mobilizująco.

Skuteczność i efekty diety selfie

Jeśli w ramach diety selfie stosujemy zdrową, racjonalną dietę redukcyjną, to jej skuteczność jest często dobrze oceniana. Zadowalające efekty wynikają głównie z tego, że regularne dokumentowanie postępów działa na nas dodatkowo motywująco. Z drugiej strony, jeśli odpuścimy odchudzanie i pofolgujemy sobie z dietą, możemy liczyć się z przeciwnymi efektami, które od razu wychwycimy na zdjęciach.

Dodatkowo motywująco działa dzielenie się zdjęciami na mediach społecznościowych, ponieważ publiczne zadeklarowanie, że zabieramy się za odchudzanie, skutkuje najczęściej dużo większą skrupulatnością w przestrzeganiu diety.

Jaka dieta w ramach diety selfie

Założenia diety selfie

Dieta selfie nie polega na zastosowaniu jakiegoś konkretnego planu dietetycznego, jednak jej zasady powinny opierać się na założeniach zdrowego sposobu odżywiania. Należy wprowadzić regularne posiłki, bez podjadania między nimi oraz pamiętać o odpowiedniej ilości wypijanych płynów z przewagą wody. Zadbajmy o obecność w jadłospisie sezonowych warzyw, owoców, produktów z pełnego ziarna, chudego nabiału i mięsa, tłustych ryb morskich, nasion, orzechów, pestek. Jeśli oprócz ukształtowania ciała mamy również na celu zrzucenie nadmiernych kilogramów, wtedy dodatkowo powinniśmy ograniczyć ilość spożywanych kalorii.

Jakie rodzaje diety możemy stosować w ramach diety selfie? Praktycznie wszystkie, które spełniają wymogi zdrowego odżywiania. Co to znaczy w praktyce? Powinniśmy zadbać o zdrowe, racjonalne żywienie obejmujące posiłki dostarczające nam wszystkich niezbędnych składników odżywczych: białek, tłuszczów, węglowodanów, witamin i składników mineralnych. Na co należy zwrócić szczególną uwagę?

  • Regularne posiłki, w mniej więcej równych odstępach czasu oraz zachowanie tak zwanych czystych przerw między nimi.
  • Picie odpowiedniej ilości płynów, z których najbardziej wskazana jest niegazowana woda mineralna, ziołowe i owocowe herbatki, fermentowane napoje mleczne.
  • Urozmaicenie posiłków i odpowiednia ich kompozycja, tak aby każdy posiłek zawierał źródło chudego białka, węglowodanów w wersji złożonej, zdrowych tłuszczów oraz dużą ilość warzyw. Wybierając produkty z różnych grup artykułów spożywczych, warto zwrócić uwagę na to, żeby były różnorodne, ponieważ dostarczamy wtedy organizmowi większy wachlarz różnych składników odżywczych.
  • Eliminacja lub znaczne ograniczenie w jadłospisie produktów wysoko przetworzonych, dań typu fast food, słodyczy, tłuszczów nasyconych, słodkich i gazowanych napojów, alkoholu i innych używek.
  • Dbanie o zdrowy styl życia: regularną aktywność fizyczną, odpowiednią ilość snu, techniki radzenia sobie z sytuacjami stresowymi.

Polecane rodzaje diet

Wśród sposobów odżywiania najczęściej stosowanych w przypadku wdrożenia diety selfie wymienić można między innymi:

  • klasyczną dietę redukcyjną, której założenia opierają się na opisanych powyżej zasadach zdrowego odżywiania oraz rozsądnie obniżonej ilości kalorii, co ma prowadzić do stopniowego i trwałego spadku wagi,
  • dietę śródziemnomorską, która uznawana jest za jedną z najzdrowszych diet świata, a zarazem bardzo smaczną i wpływającą pozytywnie na cały organizm,
  • dietę DASH, stanowiącą wraz z dietą śródziemnomorską filar najbardziej polecanych sposobów na odżywianie, która wspiera dodatkowo organizm w walce z nadciśnieniem,
  • dietę MIND, która jest połączeniem diety śródziemnomorskiej z dietą DASH, a ponadto ma na celu wspieranie pracy mózgu i całego układu nerwowego.
Młoda kobieta robi sobie selfie podczas spożywania posiłku, jakie rodzaje diet najlepiej stosować podczas diety selfie
Jakie są główne zasady diety selfie, czy w diecie selfie trzeba się sposować do konkretnego planu dietetycznego

Dieta nie musi polegać na nadmiernym ograniczaniu energetyczności, może to być dieta 1500 kcal lub przykładowo 2000 kcal, wszystko zależy od naszego zapotrzebowania kalorycznego oraz ilości kilogramów, których chcemy się pozbyć. Dieta 1500 kcal jest często stosowanym wariantem redukcyjnego jadłospisu, który w założeniach ma prowadzić do skutecznego i zdrowego odchudzania, bez pojawienia się w późniejszym czasie efektu jo-jo. Popularność diety 1500 kcal wynika głównie z tego, że duża część kobiet o niewielkiej aktywności fizycznej ma właśnie takie zapotrzebowanie na diecie redukcyjnej.

Dieta selfie może być również elementem jadłospisu przy diecie insulinowej. Jadłospis przy diecie insulinowej nie wyklucza zastosowania ogólnych zasad zdrowego odżywiania, co więcej są one w jego przypadku bardzo istotne. Ponieważ jadłospis przy diecie insulinowej zakłada spożywanie produktów o niskim indeksie glikemicznym, wśród których powinny dominować warzywa, produkty pełnoziarniste, chudy nabiał, mięso i ryby, a także zdrowe źródła tłuszczów, jego stosowanie zadziała korzystnie na cały organizm. A może zainteresuje cię także ten artykuł o zasadach diety odchudzającej?

Kiedy dieta selfie nie będzie skuteczna?

Dieta selfie nie przyniesie spodziewanych efektów, jeśli nie zadbamy o jej odpowiednie zbilansowanie. Unikać powinniśmy diet niskokalorycznych, o wartości energetycznej poniżej naszej podstawowej przemiany materii, a także diet eliminacyjnych, takich jak dieta kopenhaska, dieta Kwaśniewskiego, dieta Dukana czy dieta paleo. Niedobór składników odżywczych spowalnia metabolizm i zwiększa ryzyko wystąpienia efektu jo-jo.

Przykładem diety słabo bilansowanej, która może nie przynieść spodziewanych efektów jest również dieta owsiankowa. Dieta owsiankowa zakłada spożywanie głównie płatków owsianych z niewielkim dodatkiem innych produktów spożywczych, co sprawia, że nie dostarczamy organizmowi odpowiednich ilości wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Niedobory pokarmowe w diecie owsiankowej mają duże znaczenie nie tylko dla procesów odchudzania, ale również dla prawidłowego funkcjonowania całego organizmu.

Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Oceń
Dla 97,8% czytelników artykuł okazał się być pomocny