Dieta ryżowa – najważniejsze założenia

Podstawowe zasady diety ryżowej

Zasady diety ryżowej zakładają spożywanie w okresie jej trwania głównie ryżu, z dodatkiem warzyw, owoców oraz soków. Skuteczna dieta ryżowa trwa najczęściej od dwóch do czterech tygodni, stosowana przez dłuższy czas może szybko doprowadzić do wystąpienia efektu jojo.

Menu diety ryżowej dostarcza najczęściej około 1000 kalorii dziennie, jest to więc dieta bardzo niskokaloryczna. Zakładany tygodniowy spadek wagi wynosi od 1 do 3 kg masy ciała, ale jest to w dużej mierze sprawa indywidualna, dlatego nie każdy może liczyć na takie efekty.

Ryż możemy spożywać w różnej formie oraz w rozmaitych jego rodzajach, takich jak ryż biały, ryż długoziarnisty, ryż basmati, brązowy, dziki lub jaśminowy. Jednak aby zwiększyć wartość odżywczą jadłospisu, warto wybierać wersje pełnoziarniste.

Rodzaje diety ryżowej

Istnieje kilka odmian diety ryżowej, które mogą przynosić odmienne rezultaty i skutki dla zdrowia. Niezależnie od rodzaju należy pamiętać, że stanowi ona dietę niedoborową, dlatego przed jej zastosowaniem należy wcześniej zawsze poradzić się lekarza.

Najbardziej rygorystycznym rodzajem diety opartej na ryżu jest trzydniowa dieta, która polega na jedzeniu jedynie brązowego ryżu, uprażonego wcześniej w piekarniku.

Bardziej racjonalną odmianę diety ryżowej stanowi menu oparte na ryżu, które uzupełniane jest o warzywa, owoce, gotowane mięso, ryby czy orzechy. Ten sposób może być stosowany jako dieta tygodniowa, ale najczęściej trwa ona 2 – 4 tygodnie.

Dieta oparta na ryżu – produkty wskazane

Choć nazwa wskazuje głównie na ryż, to zgodnie z zasadami skutecznej diety ryżowej wspierającej odchudzanie, dopuszczalne są także inne produkty. Ponieważ określana jest ona często mianem diety oczyszczającej, to nieodłącznym jej elementem będą również warzywa. Nie jest to stricte dieta warzywna, ponieważ klasyczna dieta warzywna zawiera głównie tę grupę produktów, ale włączenie jarzyn i owoców do menu znacznie poprawi wartość odżywczą diety ryżowej. Przykładowy jadłospis może zawierać między innymi:

  • ryż (biały, brązowy, dziki, basmati, jaśminowy),
  • warzywa i owoce,
  • gotowane mięso,
  • ryby,
  • jogurt naturalny, kefir, maślanka,
  • nasiona słonecznika, pestki dyni, orzechy, kiełki.

Stosując tygodniowy lub miesięczny jadłospis oparty na ryżu, nie należy zapominać o piciu odpowiedniej ilości płynów, zwłaszcza w przypadku, jeśli stosujemy go jako jadłospis odchudzający i oczyszczający organizm. Polecana jest szczególnie niegazowana woda mineralna, herbatki ziołowe, zielona i czerwona herbata, wyciskane soki owocowe i warzywne. Zapotrzebowanie na płyny jest zwiększone z uwagi na znaczną ilość błonnika w menu, który dla właściwej pracy potrzebuje odpowiedniego nawodnienia.

Oczyszczająca dieta ryżowa – czego powinniśmy unikać?

W przykładowym jadłospisie diety opartej na ryżu powinniśmy ograniczać produkty, które nie zostały wymienione powyżej, jednak warto zwrócić uwagę na eliminację szczególnie niektórych potraw. Są to między innymi:

  • dania ciężkostrawne, tłuste,
  • produkty o wysokim stopniu przetworzenia, dania typu fast food,
  • cukier, słodycze, słone przekąski (paluszki, chipsy, krakersy),
  • słodkie napoje, napoje gazowane, alkohol, duże ilości kawy i czarnej herbaty.

Ile ryżu dziennie powinniśmy spożywać

Ilość ryżu wskazana na diecie ryżowej jest uzależniona od wariantu diety oraz zaplanowanego bilansu kalorycznego. Choć w przypadku jadłospisu opartego o ryż najczęściej stosuje się niskokaloryczną dietę 1000 kalorii, to aby zwiększyć jego wartość zdrowotną oraz ograniczyć możliwy efekt jojo, warto zwiększyć pulę kalorii i do niej dostosować ilości spożywanego ryżu. A może zainteresuje cię także ten artykuł o diecie na woreczek żółciowy?

Dieta ryżowe – najczęstsze opinie i zakładane efekty

Czy dieta ryżowa może być określana jako skuteczna dieta odchudzająca? Niestety nie. Pożądane rezultaty w zakresie odchudzania możemy uzyskać, zmieniając na stałe nasze nawyki żywieniowe i wprowadzając racjonalną dietę ze zdrowym deficytem kalorycznym. W niedoborowym jadłospisie opartym na ryżu będzie nam brakować wielu niezbędnych składników odżywczych, dlatego ciężko spodziewać się pozytywnych efektów. Choć czasami pierwsze opinie na temat ryżowego menu mogą być pozytywne, to w dłuższej perspektywie bardzo prawdopodobny jest szybki efekt jojo.

Ze względu na niedobory składników odżywczych w jadłospisie, odchudzanie przy pomocy diety ryżowej wskazane jest jedynie dla osób zdrowych oraz zawsze pod kontrolą lekarza.

Choć często możemy spotkać się z opiniami, że dieta ryżowa jest zdrowa, ponieważ zawiera dużo błonnika, to w rzeczywistość jest całkiem inaczej. Taki sposób odżywiania może powodować powstawanie niedoborów innych składników pokarmowych, co jest niekorzystne dla zdrowia. Przykładem może być w tym przypadku na przykład konieczność zastosowania diety bogatej w żelazo, która jest rozbieżna z radykalną dietą ryżową. Dieta bogata w żelazo wymaga wprowadzenia do menu produktów bogatych w ten składnik pokarmowych, takich jak mięso (zwłaszcza czerwone), podroby, jajka czy nasiona roślin strączkowych, których dieta ryżowa nie przewiduje w zbyt dużych ilościach. Jeśli planujemy zastosować menu oparte na ryżu, a według wskazań zdrowotnych zalecana jest dla nas dieta bogata w żelazo, to najczęściej występuje potrzeba jego dodatkowej suplementacji.

Dieta ryżowa – przykładowy jadłospis

Śniadanie

Ryż z sezonowymi owocami, jogurtem naturalnymi i płatkami migdałowymi.

Drugie śniadanie

Ryż biały z prażonymi jabłkami i orzechami włoskimi.

Obiad

Pierś z indyka gotowana z brokułami i brązowym ryżem.

Kolacja

Sałatka z ryżem basmati, tuńczykiem, jogurtem naturalnym i ogórkiem kiszonym.

Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Oceń
Dla 0,0% czytelników artykuł okazał się być pomocny