Zasady diety rozdzielnej

Dieta rozdzielna – najważniejsze założenia

Dieta rozdzielna, określana również często jako dieta rozłączna lub rozdzielcza została stworzona przez amerykańskiego lekarza Williama Haya, który stwierdzał, że niełączenie niektórych produktów spożywczych (konkretnie białek i węglowodanów) może być korzystne dla naszego zdrowia.

Według zasad żywienia rozdzielnego powinniśmy spożywać 5 posiłków na dobę, a wartość kaloryczna codziennego jadłospisu nie powinna przekraczać 1000 kalorii. W przypadku tak niskiej kaloryczności obliczanie deficytu kalorycznego nie będzie konieczne, ponieważ wartość energetyczna menu będzie w większości przypadków dużo niższa niż nasze zapotrzebowanie. Jadłospis powinien uwzględniać trzy główne posiłki oraz dwie przekąski, jednak kaloryczność jednej przekąski nie powinna przekraczać 100 kalorii.

Według niektórych odmian diety śniadania powinny uwzględniać przepisy zawierające węglowodany, jednak coraz częściej stosuje się zamiennie śniadania białkowe lub węglowodanowe. Dieta rozdzielcza zakłada również podział na produkty białkowe, węglowodanowe oraz neutralne, które dokładniej opisuje tabela będąca załącznikiem do diety.

Przepisy diety rozdzielczej zakładają odpowiednią kompozycję przygotowywanych posiłków, tak aby w przepisach kulinarnych nie łączyć produktów z różnych grup, zwłaszcza grupy białkowej i węglowodanowej. Dodawanie produktu neutralnego do posiłku jest dopuszczalne.

Pomimo zasady według której niektóre pokarmy nie powinny być łączone ze sobą, nie powinniśmy porównywać tego sposobu odżywiania do diet opartych na konkretnych rodzajach produktów, na przykład do diety grejpfrutowej lub jogurtowej. Dieta grejpfrutowa zakłada spożywanie głównie tych owoców i chociaż też jest czasami określana jako dieta oczyszczająca, to nie ma wiele wspólnego z dietą rozdzielną. Dieta grejpfrutowa pozwala ponadto na łączenie grup produktów, które jest niewskazane w przypadku diety rozdzielnej.

Dieta rozdzielna nie powinna być również mylona z dietą określaną jako dieta odkwaszająca. W tradycyjnej diecie odkwaszającej kompozycja menu powinna zawierać około 80% produktów o charakterze zasadowym (warzywa i owoce) i 20% produktów kwasotwórczych (nabiał, mięso, pszenica, cukier). Choć tę drugą grupę produktów znacznie eliminujemy, to jednak dieta odkwaszająca nie wymaga niełączenia białek z węglowodanami, co zakłada dieta rozłączna.

Zasady diety rozdzielnej – grupy produktów spożywczych

Willima Hay podzielił artykuły spożywcze na trzy kategorie, które można znaleźć w tabelach w Internecie. Grupy produktów, które zawiera ta tabela to między innymi:

  • produkty białkowe, do których zaliczają się sery o zawartości tłuszczu poniżej 50%, mleko, jaja, drób, ryby, mięso w formie gotowanej, wędliny, rośliny strączkowe, a także owoce (z wykluczeniem bananów),
  • produkty węglowodanowe, czyli pieczywo, kasze, ryże, makarony, ziemniaki, banany, suszone owoce, cukier, miód, słodzące syropy,
  • produkty neutralne, wśród których znajdziemy między innymi: niektóre produkty mleczne (jogurt, kefir, maślanka, sery powyżej 50% tłuszczu, sery twarogowe, śmietana), tłuszcze, zioła, orzechy, pestki, nasiona, napoje (herbata, kawa, woda, soki), warzywa, mięso i ryby wędzone na zimno.

Wśród szczególnie polecanych produktów spożywczych warto wymienić: pieczywo w wersji razowej, kaszę gryczaną, płatki owsiane, warzywa, nasiona, pestki oraz słodkie owoce.

Jadłospis diety rozłącznej powinien bazować na zdrowych produktach spożywczych, wśród polecanych pokarmów nie występują więc produkty smażone, ostro przyprawione, ciężkostrawne, cukier, sól, dania typu fast food, białe pieczywo, ciasta, słodycze, produkty w proszku, alkohol oraz inne używki. Niewskazane jest również czerwone mięso, wędliny, mocna herbata, kawa czy czekolada. Jeśli szukasz więcej inspiracji, sprawdź także ten artykuł na temat diety okienkowej.

Dieta rozdzielna – spodziewane efekty oraz najczęstsze opinie

Żywienie rozdzielne – czy taka dieta jest zdrowa?

Choć dieta oparta na zasadach niełączenia niektórych grup produktów nie zakłada eliminacji zdrowych grup pokarmów, to jednak jej niska kaloryczność sprawia, że nie może być ona określona jako zdrowa, dobrze zbilansowana kuracja. Dieta rozłączna ma swoje plusy, takie jak na przykład eliminacja lub znaczne ograniczenie cukru, słodyczy, produktów wysoko przetworzonych, dań typu fast food czy alkoholu, jednak podobne wykluczenia znajdziemy w każdej zdrowej diecie redukcyjnej.

Żywienie rozdzielne jest reklamowane jako dobry sposób na oczyszczenie organizmu oraz pomoc w skutecznej redukcji wagi. Jak się ma obliczanie deficytu kalorycznego do stosowania diety rozdzielnej? Metoda obliczania deficytu kalorycznego ma swoje zastosowanie w przypadku tradycyjnych diet redukcyjnych, w których stosujemy właściwą, zdrową kaloryczność menu. W przypadku niskokalorycznej diety rozłącznej nie ma to większego zastosowania. Zaplanowana w rozdzielnym menu niska wartość kalorii może skutkować spowolnieniem procesów metabolicznych, a w efekcie szybkim wystąpieniem efektu jo-jo po zaprzestaniu niskoenergetycznego jadłospisu.

Przykładowy jadłospis diety rozdzielnej

Śniadanie w wersji węglowodanowej

Płatki owsiane z rodzynkami, bananem, jabłkiem i cynamonem.

Śniadanie w wersji białkowej

Omlet jajeczny z kurczakiem smażony na oliwie z oliwek.

Drugie śniadanie węglowodanowe

Grzanki z niskosłodzonym dżemem, sałatka owocowa.

Obiad białkowy

Pierś z indyka gotowana na parze z sezonowymi warzywami.

Podwieczorek węglowodanowy

Gotowany brokuł z dodatkiem masła i sezamu.

Kolacja białkowa

Sałatka z jajkiem, szynką, zielonymi warzywami oraz pestkami dyni i słonecznika.

Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Oceń
Dla 0,0% czytelników artykuł okazał się być pomocny