Czym jest trądzik różowaty?

Trądzik różowaty jest przewleką chorobą zapalną skóry. Zmiany skórne początkowo pojawiają się na środkowej części twarzy, przybierając postać silnego zaczerwienienia skóry. W kolejnym etapie choroby mogą na niej wystąpić drobne grudki i krostki.

Trądzik różowaty, pomimo zbliżonej nazwy nie ma wiele wspólnego z tradycyjnym trądzikiem. Pojawia się najczęściej po 30 roku życia, w przeważającej części u kobiet, zwłaszcza tych charakteryzujących się cerą naczyniową.

Wśród możliwych przyczyn rozwoju trądziku różowatego wymienia się między innymi:

  • skłonności genetyczne,
  • zaburzenia gospodarki hormonalnej – trądzik różowaty dotyka często kobiet z chorobami tarczycy, PSOS czy zaburzeniami miesiączkowania,
  • niektóre stany fizjologiczne: ciąża, okres menstruacji, menopauza,
  • typ skóry – choroba częściej pojawia się u osób z jasną karnacją oraz cerą naczyniową,
  • nadmierny stres,
  • niektóre leki, przykładowo tabletki antykoncepcyjne, leki obniżające poziom cholesterolu, kwas nikotynowy,
  • częste zmiany temperatury, pobyty w saunie oraz na basenie z chlorowaną wodą.
  • nieprawidłowa dieta, a zwłaszcza zbyt duża ilość alkoholu i dań ciężkostrawnych.

Zasady diety przy trądziku różowatym

Podstawowe założenia jadłospisu

Sposób żywienia chorych opiera się na ogólnych zasadach zdrowego odżywiania, należy jednak zwrócić uwagę na zwiększenie obecności w menu konkretnych składników odżywczych. Warto stosować naturalne, nisko przetworzone produkty spożywcze oraz zadbać o dobre zbilansowanie jadłospisu, tak aby zapewniał właściwą ilość wszystkich niezbędnych składników pokarmowych: białek, tłuszczów, węglowodanów, witamin, składników mineralnych oraz błonnika.

W przypadku diety przy trądziku różowatym zastosowanie może mieć również dieta antyhistaminowa. Produkty, które wykluczamy w przypadku diety antyhistaminowej mogą mieć niekorzystny wpływ na kondycję naszej skóry, dlatego ich eliminacja może mieć pozytywny skutek również w przypadku trądziku różowatego. Nawet biorąc pod uwagę to, że duża część produktów, które wyklucza dieta antyhistaminowa ma wiele wartości odżywczych, to jednak dla zdrowia lepiej będzie je zastąpić innymi artykułami.

Innym rodzajem diety stosowanym często u osób z trądzikiem jest dieta low FODMAP. Założenia diety low FODMAP dotyczą przede wszystkim osób z problemami jelitowymi, jednak jej zasady stosowane są również często w przypadku innych schorzeń, na przykład trądziku różowatego. Klasyczna dieta low FODMAP zakłada eliminację z jadłospisu łatwo fermentujących monosacharydów (cukier, słodycze, miód, owoce, pszenica, czosnek czy cebula), z których niektóre mogą również wpływać niekorzystnie na kondycję naszej skóry.

Dieta przy trądziku różowatym – co można jeść?

Lista produktów, które mogą jeść osoby cierpiące na trądzik różowaty jest długa, jednak istnieje pewna grupa produktów, na które warto zwrócić szczególną uwagę.

Do diety należy włączyć sezonowe warzywa i owoce, które dostarczają nam wielu witamin oraz składników mineralnych, a także cennych antyoksydantów, wpływających bardzo korzystnie na stan naszej skóry. Wybierając owoce, należy postawić na te z niskim indeksem glikemicznym oraz odpowiednio komponować je w posiłku, dodając źródło białka i zdrowego tłuszczu.

Nie można zapominać o orzechach, migdałach, pestkach, kiełkach zbóż oraz olejach roślinnych, które poza przeciwutleniaczami dostarczają nam również kwasów omega-3 wykazujących silne działanie przeciwzapalne.

Komponując jadłospis, należy również zadbać o obecności w nim niektórych witamin i składników mineralnych:

  • beta-karotneu, wzmacniającego skórę, który znajdziemy przykładowo w marchewce, dyni, brzoskwiniach, morelach, szpinaku czy czerwonej papryce,
  • witamin z grupy B, działających kojąco na zmiany skórne, występujących w produktach z pełnego ziarna, warzywach strączkowych, mięsie, nabiale, jajkach oraz drożdżach,
  • cynku, ułatwiającego gojenie się ran, który znajdziemy w rybach, owocach morza, warzywach strączkowych, kaszy gryczanej, pestkach dyni i słonecznika,
  • selenu, występującego w orzechach, rybach, jajkach, pszenicy, mięsie drobiowym oraz grzybach,
  • błonnika, wspomagającego oczyszczanie organizmu, którego dostarczymy sobie zwiększając ilość warzyw, owoców, produktów pełnoziarnistych czy nasion roślin strączkowych. A może zainteresuje cię także ten artykuł z zasadami diety eliminacyjnej?

Jadłospis u chorych na trądzik różowaty – czego należy unikać?

Stosując dietę na trądzik różowaty powinniśmy ograniczyć jedzenie produktów, mogących nasilać zmiany zapalne i pogarszać kondycję naszej skóry. Unikanie ich może nie tylko zmniejszyć objawy choroby, ale również przeciwdziałać jej wystąpieniu.

Częstym tematem poruszanym na forum dotyczącym trądziku jest wpływ nabiału na pogorszenie się stanu skóry. Jeśli chodzi o nabiał to najczęściej wymienia się na forum w tym kontekście mleko i sery, zarówno te odtłuszczone, jak i z wysoką zawartością tłuszczu. Nie dla każdego jednak nabiał będzie nieodpowiedni, więc zamiast sugerować się opiniami na forach warto dokładnie obserwować swój organizm, włączając początkowo do diety przykładowo fermentowane produkty mleczne.

W diecie warto ograniczyć spożycie owoców w formie suszonej, konserwowej czy w gęstym syropie, ponieważ mają one najczęściej wysoki indeks glikemiczny. Unikać powinniśmy również pikantnych przypraw oraz dań wysoko przetworzonych.

Niewskazana będzie także naturalna kawa, czarna herbata, kakao, czekolada, słodkie gazowane napoje oraz alkohol. Jeśli bardzo lubimy kawę i ciężko nam z niej zrezygnować, dobrym rozwiązaniem może być kawa zbożowa lub znaczne ograniczenie tej tradycyjnej oraz dokładna obserwacja organizmu.

Dieta przy trądziku różowatym – przykładowy jadłospis

Śniadanie

Płatki owsiane na wodzie, z dodatkiem jogurtu naturalnego, brzoskwini i posiekanych orzechów brazylijskich.

Drugie śniadanie

Sałatka ze szpinaku, z tartą marchewką, wędzonym łososiem, oliwkami i czerwoną papryką.

Obiad

Filet z kurczaka z kasza pęczak, puree z dyni, ciecierzycy i pomidorów.

Kolacja

Kanapki z chleba pełnoziarnistego z szynką z indyka, sałatą i papryką.

Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Oceń
Dla 0,0% czytelników artykuł okazał się być pomocny