Czym jest trądzik?

Trądzik jest przewlekłą chorobą zapalną obejmującą gruczoły włosowo-łojowe, przez co może zaburzać ich pracę. Efektem tego jest produkcja nadmiernej ilości sebum, które przyczynia się do powstawania zmian zapalnych, określanych jako pryszcze.

Zmiany trądzikowe, powszechnie określane jako pryszcze, występują głównie u nastolatków, mogą jednak również pojawiać się u dorosłych. Przyjmuje się, że około 80 procent przypadków dotyczy właśnie nastolatków w okresie dojrzewania, a 15-20 procent osób dorosłych.

Przyczyn trądziku może być bardzo wiele, jego występowanie może wynikać przykładowo z nieprawidłowej pielęgnacji, zanieczyszczenia środowiska, nadmiaru stresu, zaburzeń gospodarki hormonalnej, występujących w organizmie stanów zapalnych czy niewłaściwej diety.

Dieta na trądzik – podstawowe założenia

Walka z trądzikiem – najważniejsze zasady diety

Odpowiednia dieta, którą warto zastosować w celu pozbycia się trądziku, to w praktyce zdrowe, dobrze zbilansowane odżywianie, w którym należy jednak zwrócić uwagę na zwiększenie ilości lub wyeliminowania niektórych produktów spożywczych.

Istotna jest również ilość jedzenia, ponieważ zbyt niska kaloryczność diety może skutkować niewłaściwą ilością niezbędnych dla zdrowia i skóry składników odżywczych: białek, tłuszczów, węglowodanów, witamin, składników mineralnych oraz błonnika.

Jakie produkty mogą mieć wpływ na pozbycie się trądziku?

Wśród artykułów spożywczych, które warto jeść, jeśli dokuczają nam zmiany trądzikowe wymienić należy przede wszystkim:

  • świeże warzywa i owoce, będące dobrym źródłem witamin, składników mineralnych oraz antyoksydantów, które walcząc z wolnymi rodnikami, poprawiają stan naszej skóry,
  • ryby i owoce morza bogate w cenne białko, kwasy omega-3 i cynk, składniki, które są szczególnie istotne przy walce z trądzikiem,
  • produkty z pełnego ziarna (pełnoziarniste pieczywo, grube kasze, naturalny ryż, ciemne makarony, naturalne płatki zbożowe), które są bogatym źródłem błonnika, wspierającego oczyszczanie organizmu,
  • orzechy, migdały, nasiona, pestki zawierające kwasy omega-3 oraz witaminy z grupy B,
  • odpowiednią ilość wody, która działa korzystnie na układ metaboliczny oraz przyspiesza wydalanie z organizmu niepotrzebnych produktów przemiany materii.

W przypadku diety na trądzik, istotne jest zadbanie nie tylko o to, jakie produkty powinniśmy jeść, ale również to, jak to jedzenie przygotowywać. Warto unikać potraw smażonych, z wysoką zawartością tłuszczów zwierzęcych, wędzonych oraz ostro przyprawionych.

Walka z trądzikiem – co powinniśmy wyeliminować z diety

Odpowiednia dieta, która ma nam pomóc w pozbyciu się pryszczy wskazuje również na produkty, które należy wyeliminować z codziennego jadłospisu, ponieważ ich jedzenie może spowodować nasilenie uciążliwych objawów. Są to między innymi:

  • cukier, słodycze, słodkie napoje gazowane i niegazowane,
  • produkty wysoko przetworzone, dania typu fast food,
  • słone przekąski: chipsy, paluszki, krakersy,
  • produkty i potrawy zawierające duże ilości konserwantów, wzmacniaczy smaku i zapachu,
  • w niektórych przypadkach wskazane będzie usunięcie z diety pikantnych przypraw, kakao, czekolady czy produktów nabiałowych, jednak do tych konkretnych sytuacji należy podchodzić indywidualnie i obserwować swój organizm.

Produkty, które warto wyeliminować z diety przy trądziku, są w dużej części zbieżne z tymi wynikającymi z ogólnych zasad zdrowego odżywiania, dlatego można ją stosować w połączeniu z innymi dietami, np. dietą cholesterolową, dietą z niskim indeksem glikemicznym czy z dietą na wrzodziejące zapalenie jelita grubego. Jednak dieta na wrzodziejące zapalenie jelita grubego jest mało restrykcyjna jedynie w czasie remisji, kiedy możemy spożywać całkiem sporo produktów spożywczych. Dieta na wrzodziejące zapalenie jelita grubego w fazie ostrej jest bardzo rygorystycznym sposobem odżywiania i nie powinno się jej prowadzić w połączeniu z innymi systemami żywieniowymi. A może zainteresuje cię także ten artykuł z zasadami diety przeciwzapalnej?

Dieta na trądzik – ważne składniki odżywcze w diecie

Komponując odpowiednie jedzenie, które ma na celu pozbycie się trądziku, warto zwrócić szczególną uwagę na niektóre składniki odżywcze. W diecie na trądzik nie powinno zabraknąć:

  • Cynku, który wpływa na gospodarkę hormonalną, wzmaga regenerację skóry oraz ma korzystne działanie w przypadku metabolizmu kolagenu. Wśród dobrych źródeł cynku wymienić można między innymi: mięso, ryby, owoce morza, jajka, pestki dyni i słonecznika, otręby i zarodki pszenne, cebulę oraz czosnek.
  • Witaminy E, będącej silnym antyoksydantem o działaniu przeciwstarzeniowym oraz przeciwzapalnym. Znajdziemy ją między innymi w olejach roślinnych, oliwie z oliwek, migdałach, orzechach laskowych, kiełkach i zarodkach zbożowych, a także w produktach z pełnego ziarna.
  • Witamin z grupy B, które mają pozytywny wpływ na kondycję skóry, zwiększają jej możliwości ochronne, a także regulują wydzielanie sebum. Witaminy z grupy B znajdziemy w produktach zbożowych, mięsie, rybach, orzechach czy nasionach roślin strączkowych, np. fasoli.
  • Karotenoidów – silnych antyoksydantów, chroniących organizm przed działaniem wolnych rodników i wpływających pozytywnie na stan naszej skóry. Dobre ich źródła do warzywa i owoce: marchewka, dynia, brokuły, pomidory i ich przetwory, czerwona papryka, natka pietruszki, szpinak, jarmuż, brzoskwinie, morele oraz melony.

Dieta na trądzik – przykładowy jadłospis

Śniadanie

Omlet z pomidorami, szpinakiem, czerwoną cebulą i serem feta.

Drugie śniadanie

Sałatka z zielonolistnych warzyw z oliwkami, pestkami dyni, oliwą z oliwek i grzankami z pełnoziarnistego pieczywa.

Obiad

Dorsz zapiekany z brokułami i kalafiorem, z kaszą pęczak, natką pietruszki oraz świeżo wyciskanym sokiem cytrusowym.

Kolacja

Kanapki z pełnoziarnistego pieczywa z szynką drobiową, ogórkiem, szczypiorkiem i siemieniem lnianym.

Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Oceń
Dla 0,0% czytelników artykuł okazał się być pomocny