Na czym polega dieta Cambridge

Podstawowe zasady diety

Dieta Cambridge opiera się na jedzeniu głównie gotowych dań. Produkty, które spożywa się podczas stosowania tego sposobu odżywiania to przede wszystkim zupy, dania gotowe, napoje, owsianki czy batony. Warto wiedzieć, że produkty z diety Cambridge można kupić jedynie u certyfikowanego konsultanta współpracującego z firmą zajmującą się dystrybucją posiłków.

Zasady, do których należy się stosować, wprowadzając ten rodzaj diety, zakładają różną kaloryczność jadłospisu oraz odmienny udział produktów gotowych, w zależności od długości trwania programu żywieniowego. Podzielona jest na etapy, które różnią się energetycznością całodziennego jadłospisu oraz ilością gotowych dań, które kupujemy u konsultantów.

Co można jeść w diecie Cambridge?

Potrawy, które można jeść, stosując dietę Cambridge, zależą w dużej mierze od etapu, na którym aktualnie jesteśmy. Podczas gdy w początkowych fazach głównym składnikiem jadłospisu są gotowe, fabrycznie przygotowane dania (zupy, dania obiadowe, owsianki, koktajle), tak w późniejszych etapach możemy już włączyć tradycyjne jedzenie, dbając jednak o to, żeby posiłki były dobrze zbilansowane i przyrządzone z wartościowych składników.

Etapy diety

Zasady diety Cambridge zakładają 6 etapów o różnej wartości energetycznej oraz zmiennych ilościach produktów Cambridge w jadłospisie. Na czym powinny polegać poszczególne fazy diety?

Etap pierwszy zakłada bardzo niskokaloryczne menu, które powinno się stosować po konsultacji z lekarzem. Wartość energetyczna jadłospisu wynosi od 415 do 615 kalorii, a opiera się on jedynie na trzech lub czterech posiłkach Cambridge oraz 2,5 l płynów na dobę. To najbardziej restrykcyjny etap, który nie powinien trwać dłużej niż trzy tygodnie. Faza pierwsza wskazana jest jedynie dla osób, których BMI przekracza 25, ale nawet wtedy należy wcześniej zasięgnąć opinii lekarza.

Zgodnie z zasadami etapu drugiego, menu zawiera 3 posiłki Cambridge, które możemy wzbogacić dodatkiem 340 ml chudego mleka oraz wprowadzić jeden tradycyjny posiłek o wartości energetycznej nieprzekraczającej 250 kalorii. W drugiej fazie ilość spożywanych kalorii zwiększa się do 810 kalorii.

W etapie trzecim, zakładającym spożywanie około 1000 kalorii dziennie, potrawy tradycyjne mieszamy z produktami Cambridge. W przypadku osób, których BMI przekracza 30, ten etap jest fazą wyjściową stosowania diety.

W menu etapu czwartego, zakładającego kaloryczność 1200 kalorii, osoby mogą jeść tradycyjne posiłki o kaloryczności 750 kalorii, w skład których wchodzą mięso, ryby, nabiał, kasze, warzywa i owoce. Do takiego menu dodajemy dwa dodatkowe posiłki Cambridge.

Przykładowy jadłospis etapu piątego pozwala nam na włączenie posiłków klasycznych zawierających około 1300 kalorii i dołączenie jednego dania Cambridge. Całość menu nie powinna przekraczać 1500 kalorii.

Etap szósty to już powolne wychodzenie z diety i utrzymanie masy ciała. Aby zapobiec wystąpieniu efektu jo-jo, warto na stałe wprowadzić zdrowe nawyki żywieniowe: regularne, dobrze zbilansowane posiłki, dużą ilość płynów i wartościowe produkty spożywcze.

Dieta Cambridge – opinie lekarzy i efekty

Opinie lekarzy i dietetyków na temat diety Cambridge są różne, jednak często negatywne, ponieważ ten sposób odżywiania nie uczy prawidłowych nawyków żywieniowych, w efekcie czego może prowadzić do wystąpienia efektu jo-jo całkiem szybko po zakończeniu diety. Stosując tak niskokaloryczną dietę, możemy również doprowadzić do powstania znaczących niedoborów pokarmowych i spowolnić pracę układu metabolicznego, co w późniejszym etapie może utrudnić odchudzanie.

Dieta przez wiele osób uznawana jest również za dość drogą. Cena pojedynczego posiłku wynosi mniej więcej 12-15 zł, co na początkowych etapach może dawać cenę nawet 300 zł tygodniowo. W połączeniu z wysokim ryzykiem wystąpienia efektu jo-jo wydaje się to dość wysoka cena za proces odchudzania.

Wśród zalet diety wymienia się najczęściej prostotę stosowania, krótki czas przyrządzania posiłków oraz szybką utratę masy ciała.

Jakie są przeciwwskazania do stosowania diety? Dieta Cambridge jest w większości dietą niedoborową, więc nie powinny jej stosować osoby cierpiące na choroby przewlekłe, dzieci i młodzież, kobiety w ciąży i karmiące piersią, chorzy na cukrzycę, choroby serca, niewydolność wątroby lub nerek, cierpiący na bulimię albo anoreksję. A może zainteresuje cię także ten artykuł na temat zasad diety okienkowej?

Dieta Cambridge a inne rodzaje diet

Dieta Cambridge to specyficzny sposób odżywiania, który w dużej mierze oparty jest na gotowych produktach, dlatego nie powinno się go łączyć z innymi dietami. Dieta 1800 kcal, dieta płynna czy przykładowo dieta warzywno-owocowa nie będą miały zastosowania w przypadku tego typu żywienia.

Warzywa i owoce dookoła pustego talerza, co sądzą dietetycy i lekarze na temat diety Cambridge, jakie są etapy diety Cambridge
Ile kalorii powinno być w diecie Cambridge i ile posiłków jest w diecie Cambridge, jakie są opinie na temat diety Cambridge

Założenia kaloryczne diety nie przekraczają 1500 kalorii, co uniemożliwia nam stosowanie diety 1800 kcal. Dieta 1800 kcal może mieć zastosowanie dopiero po zakończeniu diety Cambridge, kiedy waga jest ustabilizowana i tyle właśnie wynosi nasze zapotrzebowanie kaloryczne.

Zastosowania w tym przypadku nie znajdzie również dieta warzywno-owocowa, ponieważ produkty w diecie Cambridge pochodzą z różnych grup produktów spożywczych, a nie jedynie owoców i warzyw, jak do jest w przypadku diety warzywno-owocowej. Także dieta płynna, która zakłada spożywanie posiłków głównie w wersji płynnej, nie powinna mieć zastosowania w przypadku diety Cambridge. Choć niektóre z gotowych produktów są w postaci płynu (np. zupy lub koktajle), to większość z nich, zwłaszcza w późniejszych etapach, jest w formie stałej, czego nie dopuszcza klasyczna dieta płynna.

Dieta Cambridge – przykładowy jadłospis

W przykładowym jadłospisie diety Cambridge, poza tradycyjnymi potrawami, które pojawiają się w jej późniejszych etapach, występują między innymi takie produkty jak:

  • owsianka orzechowa, owocowa, naturalna i jabłkowo-cynamonowa,
  • zupy w kilku smakach (jarzynowa z grzankami, grzybowa, pomidorowa, porowa, gulaszowa, orientalna czy o smaku kurczaka z grzybami),
  • gotowe dania obiadowe, przykładowo spaghetti o smaku bologense, ryż orientalny o smaku kurczaka curry lub makaron z sosem serowym,
  • batony orzechowe, czekoladowe, toffi, jogurtowo-truskawkowe, jogurtowo-wiśniowe, żurawinowe,
  • napoje w różnych smakach: truskawkowy, kakaowy, waniliowy, cappuccino, bananowy.

Wszystkie z nich są w określonych wartościach kalorycznych i należy je spożywać w ściśle zaplanowanych momentach stosowania diety.

Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Oceń
Dla 94,0% czytelników artykuł okazał się być pomocny