Dieta 13 dniowa – najważniejsze zasady

Dieta kopenhaska – podstawowe założenia

Dieta 13-dniowa, poza nazwą kopenhaska określana również czasami jako dieta szwedzka, szpinakowa czy skandynawska to szybka dieta odchudzająca, która ma na celu zrzucenie dużej ilości kilogramów w krótkim czasie. Aby uzyskać obiecane efekty należy przestrzegać dokładnie jej najważniejszych zasad. Istotna jest zarówno gramatura spożywanych produktów, jak i ich dokładna kompozycja.

  1. Jadłospis diety kopenhaskiej powinniśmy stosować dokładnie przez 13 dni. Zbyt krótki czas może powodować niedostatecznie efekty, natomiast wydłużanie niskokalorycznego menu powyżej 13 dni będzie skutkować osłabieniem organizmu oraz powstawaniem poważnych niedoborów pokarmowych.
  2. Menu diety 13 dniowej powinno być zaplanowane na nie więcej niż 1000 kalorii, jednak najczęściej opinie na forum wskazują na niższą wartością energetyczną oscylującą w granicach 500 do 800 kcal.
  3. W codziennym jadłospisie występują trzy posiłki (śniadanie, obiad i kolacja), które powinniśmy zjadać o określonych porach:
  • śniadanie między godziną 8.00 a 9.00
  • obiad między godziną 12.00 a 14.00
  • kolacja między godziną 17.00 a 18.00

Odstępstwa od pór posiłków nie powinny przekraczać 30 minut.

Schemat diety kopenhaskiej

Dobry przepis na szybkie odchudzanie na diecie kopenhaskiej to również dokładny schemat posiłków, w których istotna jest zarówno gramatura konkretnych produktów, jak również ich odpowiednie zestawienie. Dokładny plan żywieniowych w diecie 13 dniowej wygląda następująco:

Dzień 1 i 8

Śniadanie: czarna kawa z jedną kostką cukru.

Obiad: 2 jajka ugotowane na twardo, szklanka gotowanego szpinaku, pomidor.

Kolacja: befsztyk wołowy o gramaturze 200g, 5 liści sałaty z dodatkiem jednej łyżki oliwy z oliwek i sokiem z cytryny.

Dzień 2 i 9

Śniadanie: czarna kawa z kostką cukru.

Obiad: 200g wołowego befsztyka, 5 liści sałaty z łyżką oliwy z oliwek i sokiem z cytryny, surowy owoc (najlepiej jabłko albo grejpfrut).

Kolacja: 2/3 szklanki jogurtu naturalnego, plaster (maksymalnie 100g) chudej wędliny.

Dzień 3 i 10

Śniadanie: kubek czarnej kawy z 1 kostką cukru, 1 kromka chleba w formie grzanki.

Obiad: pomidor, 1 szklanka gotowanego szpinaku, surowy owoc.

Kolacja: 2 jajka ugotowane na twardo, plaster chudej wędliny (max. 100g), 5 liści sałaty z łyżką oliwy z oliwek i sokiem z cytryny.

Dzień 4 i 11

Śniadanie: czarna kawa z kostką cukru.

Obiad: 1 jajko ugotowane na twardo, 1 starta marchewka, serek wiejski.

Kolacja: 2/3 szklanki jogurtu naturalnego, pół szklanki niesłodzonego kompotu owocowego.

Dzień 5 i 12

Śniadanie: 1 duża starta marchewka z dodatkiem soku z cytryny.

Obiad: 300g chudej ryby gotowanej lub smażonej bez tłuszczu, z dodatkiem soku z cytryny.

Kolacja: 200g befsztyka wołowego, 6-8 różyczek ugotowanych brokułów, 5 liści sałaty.

Dzień 6 i 13

Śniadanie: kubek czarnej kawy z 1 kostką cukru, 1 mała kromka chleba w formie grzanki.

Obiad: duszona lub gotowana pierś z kurczaka, 5 liści sałaty z sokiem z cytryny oraz łyżką oliwy z oliwek.

Kolacja: 2 jajka ugotowane na twardo, 1 duża starta marchewka.

Dzień 7

Śniadanie: zielona herbata bez cukru.

Obiad: 150g pieczonej lub grillowanej piersi z kurczaka, świeży owoc.

W siódmym dniu diety nie jemy kolacji. Sprawdź także ten artykuł z jadłospisem diety 1000 kcal.

Dieta 13 dniowa – najczęstsze opinie i spodziewane efekty

Opinie na temat diety kopenhaskiej

Dieta kopenhaska określana również jako dieta szwedzka, jako bardzo restrykcyjny sposób odżywiania nie zbiera zbyt dobrych opinii wśród lekarzy i dietetyków. Oczywiście śledząc wpisy na niejednym forum dotyczących skutecznej redukcji wagi możemy znaleźć opinie, że jest to szybka i skuteczna dieta odchudzająca, jednak warto pamiętać o tym, że na forach internetowych opinie są mocno subiektywne.

Choć dietę kopenhaską określa się czasami mianem diety skandynawskiej, to w rzeczywistości są to całkiem różne przepisy na odchudzanie i poprawę stanu zdrowia. Dieta skandynawska jest sposobem żywienia opartym o standardowe menu ludzi północy i jest uznawana za jedną z najzdrowszych diet świata. W przeciwieństwie do diety 13 dniowej ma ona bardzo pozytywne opinie, zarówno wśród użytkowników, jak i lekarzy oraz dietetyków.

Jakich efektów możemy spodziewać się stosując dietę szwedzką?

Dieta 13 dniowa jest czasami określana jako skuteczny przepis na odchudzanie i oczyszczanie, ale w rzeczywistości trudno oczekiwać takich efektów w ciągu niecałych dwóch tygodni. Spadek wagi wynika w takim przypadku głównie z utraty wody, a niedobór składników odżywczych może prowadzić do szybkiego wystąpienia efektu jo-jo. Nie będzie to również polecana dieta oczyszczająca. Dobra dieta oczyszczająca to w rzeczywistości zdrowy, racjonalny jadłospis zawierający dużą ilość warzyw, owoców oraz ewentualnie zwiększoną ilość płynów. Skuteczne oczyszczanie zapewnią nam w takim przypadku sprawne nerki oraz wątroba.

Stosowanie restrykcyjnych diet odchudzających nie jest korzystne dla nikogo, są jednak pewne grupy osób, którym szczególnie może zaszkodzić niskokaloryczne menu. Takie odżywianie nie będzie wskazane jako dieta dla mężczyzn, którzy w większości wymagają spożywania dużej ilości kalorii. Dieta dla mężczyzn wymaga również dostarczenia odpowiednich ilości składników odżywczych, tak aby zaspokoić wszystkie potrzeby organizmu.

Podobnie jak w przypadku diety dla mężczyzn, restrykcyjna dieta kopenhaska nie będzie również wskazana dla kobiet w ciąży, karmiących piersią, dzieci i niemowląt żywionych według schematu rozszerzania diety u niemowlaka. Schemat rozszerzania diety u niemowlaka zakłada dostarczanie wartościowych produktów spożywczych w określonych miesiącach życia dziecka, a to wyklucza stosowanie diety kopenhaskiej, zarówno przez dziecko, jak i karmiącą mamę. Ponieważ odpowiedni schemat rozszerzania diety u niemowlaka jest gwarantem dobrego rozwoju malucha, nie powinniśmy w tym czasie eksperymentować z żadnymi innymi dietami.

Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Oceń
Dla 100,0% czytelników artykuł okazał się być pomocny