Przyjmuję witaminę D, ale jej poziom nie rośnie – co robię nie tak?

Kobieta trzyma w dloni garść suplementów, w drugiej ręce trzyma jegną kapsułkę, w tle są zdrowe produkty, a także jak przyjmować witaminę D, by dobrze się wchłaniała
Witaminę D należy przyjmować o określonej porze, a także w towarzystwie ważnych produktów, fot. Galina Zhigalova
ikona podziel się
Opublikowano: 07.06.2024 r., 18:46 | Autor: Paulina Lipińska
Witamina D - niezwykle ważna witamina, której niedobór niesie wiele skutków ubocznych. Dostarczać ją należy przede wszystkim z pożywienia, promieni słonecznych, a także suplementów lub leków. Dlaczego pomimo przyjmowania witaminy D jej poziom nie wzrasta? Na te pytanie znajdziesz odpowiedź poniżej. Jak zwiększyć przyswajalność witaminy D, z czym ją łączyć, a czego unikać podczas jej przyjmowania? Ciekawa/y? Zapraszamy do lektury.

Za co odpowiada prawidłowy poziom witaminy D w organizmie?

Prawidłowy poziom witaminy D odpowiada za:

  • odpowiednie działanie układu kostnego, mięśniowego, nerwowego, sercowo-naczyniowego;
  • wspieranie odporności organizmu;
  • zwiększenie absorpcji wapnia;
  • zapobieganie chorobom nowotworowym;
  • mineralizację kości i zębów;
  • zmniejszenie apetytu!

Za optymalny poziom witaminy D przyjmuje się wartość 30-50 ng/ml. Warto zwrócić tu uwagę, że niektórzy dietetycy i lekarze twierdzą, że ten poziom powinien sięgać nawet 80 ng/ml. Witamina D w nadmiarze może być także toksyczna - uważa się, że ta wartość wynosi powyżej 200 ng/ml.

Jakie są skutki niedoboru witaminy D?

Jeżeli widzisz u siebie niektóre objawy, możesz mieć niedobór witaminy D. Do objawów zbyt niskiego jej poziomu zalicza się:

  • osłabienie mięśniowe;
  • senność, brak energii;
  • przygnębienie, zły nastrój, apatia;
  • nerwowość;
  • zaburzenia widzenia;
  • pieczenie bądź niesmak w gardle i jamie ustnej;
  • utrata apetytu;
  • zwiększone odczuwanie bólu;
  • gorszy stan kości i zębów, większe ryzyko złamań;
  • zwiększone ciśnienie tętnicze krwi;
  • zmniejszona wytrzymałość fizyczna, spadek kondycji.

W przypadku wystąpienia powyższych, warto zbadać poziom witaminy D. Zrobisz to w laboratorium, oddając próbkę krwi do badań.

Gdzie znajduje się witamina D?

Witaminę D dostarcza się do organizmu poprzez jedzenie takich produktów, jak:

  • ryby (zwłaszcza węgorz, makrela, śledzie, dorsz, łosoś);
  • jaja (żółtka);
  • grzyby;
  • mleko, żółty ser, masło.

Jak widać, lista produktów spożywczych, które zawierają witaminę D jest krótka. Z tego powodu ciężko jest zapewnić odpowiedni jej poziom jedynie z samego pożywienia.

Witaminę D pozyskuje się także z promieni słonecznych. Dodatkowo, można ją też suplementować. Jednak należy odpowiednio przyjmować leki bądź suplementy z witaminą D, ponieważ ich złe stosowanie nie da żadnych efektów.

Produkty, które zawierają witaminę D, a także gdzie można znaleźć witaminę D
Żołtka, mleko, ryby, grzyby - te produkty są źródłem witaminy D, fot. Yulia

Jak przyjmować witaminę D, by jej poziom wzrastał?

By suplementacja witaminy D miała sens, bardzo ważne jest to, by brać ją z głową. Przestrzegaj tych zasad:

  1. Witaminę D przyjmuj wyłącznie z posiłkiem bądź bezpośrednio po. Konieczne jest to, by w posiłku znajdował się tłuszcz. Witamina D jest bowiem witaminą rozpuszczalną w tłuszczach, więc jego obecność poprawia wchłanianie tej witaminy.
  2. Bierz witaminę D razem z magnezem. Przekształca on witaminę D w jego formę aktywną. Uważa się, że jest to konieczne, ponieważ w innym przypadku może to być powodem powstawania miażdżycy oraz chorób serca.
  3. Dodaj do witaminy D także cynk. Takie połączenie bardziej chroni organizm przed wirusami.

Uważaj z kolei na bezpośrednie łączenie witaminy D z:

  • dużą ilością błonnika;
  • witaminą A;
  • witaminą E;
  • wapniem - przyjmuj tego samego dnia, ale oddzielnie (witamina D rano, wapń wieczorem);
  • lekami diuretycznymi;
  • kortykosteroidami;
  • lekami nasennymi;
  • witaminą K - najlepiej przyjmuj po dwóch godzinach od przyjęcia witaminy D;
  • glikozydami naparstnicy (może nasilać się arytmia).

Powyższe utrudniają wchłanianie witaminy D.

Najlepiej przyjmować witaminę D z pożywieniem?

Oczywiście, jedzenie produktów bogatych w witaminę D jest bardzo ważne, jednak może to być niemożliwe, by zapewnić odpowiednią jej podaż wyłącznie z jedzenia. Przy stwierdzonym niedoborze najlepiej jest sięgnąć po suplementy, a jeszcze lepiej po leki z witaminą D. Pamiętaj, że leki przepisuje lekarz, ponieważ zawierają wysoką ilość witaminy D.

Kolejnym sposobem jest korzystanie ze słońca. Bardzo ważne jest to, by nie unikać promieni słonecznych tylko korzystać w miarę możliwości.

Jeżeli czujesz, że coś niedobrego zaczyna dziać się z twoim organizmem, warto jest zbadać poziom witamin, by wykluczyć niedobory. Następnie, przy zdiagnozowanym niedoborze witaminy D stosuj się do zaleceń, by suplementacja była skuteczna.

Źródła:

  • Paul Lips, Interaction between vitamin D and calcium, Scand J Clin Lab Invest Suppl, 2012:243:60-4
ikona podziel się Przekaż dalej

Zobacz podobne newsy

Skomentuj
Załóż konto
  • zapisywać ulubione przepisy
  • otrzymywać dopasowane przepisy na maila
  • komentować przepisy pod własnym nickiem
Załóż konto