Skąd naprawdę pochodzą owoce i warzywa w Lidlu? Prawda może zaskoczyć

Zalecenia Zdrowego Żywienia zalecają spożywanie codziennie 5 porcji warzyw i owoców, w tym nie mniej niż 400 g warzyw codziennie. W sezonie letnim wielu Polaków korzysta z przydomowych ogródków i korzysta z własnoręcznie wyhodowanych warzyw i owoców. Wielu z nas zmuszonych jest jednak do ich kupowania np. w Lidlu. Czy sięgając po świeże warzywa i owoce, zastanawiasz się, skąd tak naprawdę pochodzą?
- Dlaczego wybieramy polskie produkty?
- A jak to wygląda w Lidlu?
- Czyli skąd pochodzą?
- Polskie, regionalne, tradycyjne
Dlaczego wybieramy polskie produkty?
W ostatnich latach obserwuje się rosnące zainteresowanie polskimi produktami, szczególnie w branży spożywczej. Konsumenci coraz częściej zwracają uwagę na pochodzenie żywności i chętnie sięgają po to, co zostało wytworzone w kraju. W dużej mierze wynika to z przekonania, że polskie produkty są świeższe, mniej przetworzone i mają krótszą drogę „od pola do stołu”. Klienci doceniają także tradycyjne metody wytwarzania, które kojarzą się z naturalnością i wysoką jakością.
Nie bez znaczenia jest również aspekt patriotyzmu gospodarczego. Wybierając polskie produkty, konsumenci mają poczucie, że wspierają rodzimych rolników, producentów i przedsiębiorców, a tym samym całą gospodarkę. W czasach globalizacji takie decyzje zakupowe stają się formą świadomego wyboru – kupujący chcą, by ich pieniądze zostały w kraju i przyczyniały się do rozwoju lokalnych społeczności.
Kolejnym powodem jest zaufanie i bezpieczeństwo. Produkty z Polski często postrzegane są jako lepiej kontrolowane, zgodne z europejskimi normami jakości i mniej narażone na wątpliwe praktyki produkcyjne, które mogą pojawiać się w krajach o mniej restrykcyjnych przepisach. Polscy konsumenci czują, że wiedzą, co jedzą – a to buduje lojalność wobec krajowych marek.
Istotny jest także czynnik kulturowy i smakowy. Polskie warzywa, owoce, pieczywo czy nabiał mają charakterystyczny profil smakowy, do którego klienci są przyzwyczajeni od dzieciństwa. Sięgając po nie, nie tylko zaspokajają głód, ale również pielęgnują kulinarną tradycję i poczucie tożsamości.
A jak to wygląda w Lidlu?
W 2016 roku Lidl wprowadził do swoich sklepów „Ryneczek Lidla”. Koncept ten, trwający do dziś, miał na celu rozsławienie jedzenia warzyw i owoców. Opierał się on głównie na sezonowości, nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie. To przełożyło się na stale zmieniający się asortyment na Ryneczku Lidla, który w danej chwili jest charakterystyczny dla pory roku.
W 2024 roku Aleksandra Robaszkiewicz, Dyrektorka ds. Corporate Affairs i C SR w Lidl Polska, udzieliła wywiadu dla portalu sadyogrody.pl. Wówczas mówiła w nim, że:
„Współpraca z polskimi dostawcami owoców i warzyw jest dla nas absolutnie strategiczna. Stawiamy na polskich dostawców. W tej chwili 840 polskich firm dostarcza do nas każdego dnia produkty spożywcze.”
Dotyczy to również warzyw i owoców, które są na Ryneczku Lidlu sprzedawane. Okazuje się jednak, że nie wszystkie produkty będą pochodziły z polskich pól i upraw.
W 2023 w Lidl Polska można było zakupić średnio 175 rodzajów świeżych warzyw i owoców. Zdecydowaną większość stanowiły produkty od polskich dostawców, jednak możliwość zakupu na „Ryneczku Lidla” egzotycznych rodzajów przełożyła się na konieczność dostawy tych produktów nawet z daleka. Jednym ze sposobów dostarczania produktów zza oceanu jest m.in. droga powietrzna, z której w tym samym roku Lidl zrezygnował. Tę decyzję argumentują chęcią zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych pochodzących z dostaw spoza Polski.

Czyli skąd pochodzą?
Jak można przeczytać na stronie Lidl Polska, nasz kraj
„to jeden z najbogatszych warzywno-owocowych krajów w Europie. […] Produkty rosnące w danym momencie w naszym kraju mają ogromną przewagę: są naturalnie dostosowane do sezonu, nie dojrzewają sztucznie i nie muszą przemierzać setek kilometrów, by trafić do naszego menu. A im krótsza droga „z pola na talerz”, tym lepiej – dla smaku, wartości odżywczych i środowiska. […] Coraz więcej dużych sklepów, jak Lidl, współpracuje z lokalnymi dostawcami, tworząc łańcuchy dostaw w oparciu o regiony. Oznacza to, że marchewka z Lidla w Poznaniu może pochodzić z wielkopolskich upraw, a sałata z Rzeszowa – z gospodarstw na Podkarpaciu. Dzięki temu produkty nie tracą świeżości w transporcie, trafiają na półki szybciej i… są po prostu najsmaczniejsze. A przy okazji – kupując je, wspierasz polskich rolników, którzy mogą rozwijać swoje gospodarstwa. Co więcej, produkty z Ryneczku Lidla nie są przypadkowe. Pochodzą od certyfikowanych dostawców i spełniają rygorystyczne normy jakości.”
Polskie, regionalne, tradycyjne
Dzięki udostępnionym na stronie Lidl Polska informacji możemy dowiedzieć się również, z jakich dokładnie regionów pochodzą poszczególne produkty.
Na szczególną uwagę zasługują m.in. jabłka grójeckie rosnące właśnie w Grójcu, który od wielu lat słynie z jabłek. Kolejnym regionem jest Wielkopolska, gdzie od lat uprawia się ziemniaki, a od pewnego czasu również szparagi, które idealnie rosną na tamtejszej lekkiej i przepuszczalnej glebie. Kaszubski mikroklimat i dobrze spulchnione piaszczysto-gliniaste gleby idealnie nadają się do uprawy marchwi, która dzięki temu jest słodka, soczysta i chrupiąca.
Mazowsze i Świętokrzyskie słyną z owoców, m.in. wiśni, czereśni, moreli, brzoskwiń, porzeczek czy agrestu. To w tych rejonach te owoce dojrzewają naturalnie. Jeśli mowa o owocach to Dolny Śląsk i Kościelec, jako najcieplejszy region, odwdzięcza się najsłodszymi malinami. Natomiast pomidory malinowe z Siechnic dojrzewające na słońcu uwieńczą nie jeden posiłek. Wszystkie te produkty spotkasz właśnie na Ryneczku Lidla.
Źródło:
- https://swiezosc.onet.pl/a/z-czego-slynie-polska-to-tam-sa-najlepsze-owoce-i-warzywa
- https://swiezosc.onet.pl/a/chcesz-kupowac-lokalnie-w-polsce-mamy-naprawde-duzo-owocow-i-warzyw
- https://kimjestesmy.lidl.pl/dla-prasy/komunikaty-prasowe/krzywa-marchewka
- https://www.gastrofood.com.pl/blog/31-w-jaki-sposob-sprowadzane-sa-do-polski-owoce-egzotyczne
- https://www.sadyogrody.pl/handel_i_dystrybucja/106/lidl_o_wspolpracy_z_dostawcami_owocow_i_warzyw_jest_dla_nas_absolutnie_kluczowa,41860.html
- https://zielona.interia.pl/wiadomosci/polska/news-znana-siec-zmienia-zasady-warzywa-i-owoce-nie-przyleca-do-po,nId,7120822
- https://www.wiadomoscihandlowe.pl/e-commerce-i-e-grocery/rynek-e-grocery/lidl-rozwija-koncept-ryneczku-lidla-firma-stawia-na-polskie-produkty-2430341