Dziennikarze sprawdzili, skąd pochodzą owoce i warzywa w Biedronce. Takich wniosków nikt się nie spodziewał

Biedronka to jeden z ulubionych sklepów Polaków. Od lat kładzie duży nacisk na współpracę z lokalnymi dostawcami. Jednym z celów, nałożonych sobie przez sklepy Biedronka, było aby do końca 2023 roku minimum 90% sprzedawanych owoców i warzyw pochodziło od producentów z Polski. Czy udało się to spełnić?
Współpraca z lokalnymi dostawcami
Biedronka to sieć sklepów, o której w Polsce słyszał każdy. Co więcej, zaliczyć ją można do jednej z najchętniej wybieranych dyskontów w naszym kraju. Na pewno ułatwia to fakt powstania około 3,5 tysiąca sklepów do końca roku 2023.
Na duże zaufanie, a także wybieranie tego sklepu przez wielu konsumentów zdecydowanie wpływ miały cele, które obrała sobie sieć sklepów Biedronka. Jednym i najbardziej z docenianych było postawienie na współpracę z lokalnymi, polskimi producentami warzyw i owoców.
Na początku 2021 roku „Biedronka” zobowiązała się, że do końca tego samego roku, aż 90% warzyw i owoców sprzedawanych w ich sklepach, będzie pochodziło prosto z polskich sadów i pól.
Jak mówił wówczas Marek Walencik, dyrektor kategorii warzyw i owoców w sieci Biedronka:
„Naszą strategią jest współpraca z polskimi dostawcami świeżych warzyw i owoców. Chcemy, aby naszymi dostawcami mogli również zostać mniejsi producenci, którzy nie operują w skali całego kraju. Lokalni kupcy, których zadaniem będzie przede wszystkim praca w terenie, pomogą mniejszym gospodarstwom nawiązać współprace z najbardziej przewidywalnym i pewnym odbiorcą na rynku, jakim jest sieć Biedronka. Przez 25 lat razem z naszymi dostawcami rozszerzaliśmy ofertę wysokiej jakości produktów świeżych i teraz robimy kolejny krok. W ten sposób dajemy impuls do rozwoju dla mniejszych gospodarstw rolnych w Polsce.”
Prawo, wartości społeczne i środowiskowe
Według doniesień prasowych w postaci „Raportu zrównoważonego rozwoju 2023”, wiadomo, że wiele ze zobowiązań postawionych sobie przez sieć Biedronka zostało osiągniętych.
Jednym z pierwszych i najważniejszych, było „zagwarantowanie, aby co najmniej 90% produktów spożywczych zakupionych przez Biedronkę pochodziło od lokalnych dostawców”. Jak się okazuje, zobowiązanie to udało się zrealizować na 100%, bo aż 93% produktów pochodziło od lokalnych dostawców.
Według danych dostępnych na stronie www.odpowiedzialna.biedronka.pl wiadomo, że w 2023 roku sieć sklepów Biedronka współpracowała z 1758 dostawcami lokalnymi, z czego aż 372 dostawców odpowiadało za warzywa i owoce.
Jak sama sieć wskazuje, chcą współpracować z partnerami, którzy „nie tylko przestrzegają przepisów prawa, lecz także podzielają wartości społeczne i środowiskowe”. Dlatego też regularnie przeprowadzane są audyty dostawców (szczególnie produktów świeżych i produktów oferowanych pod marką własną) oraz usługodawców, pomimo wieloletniej współpracy.
Z pola pod drzwi
To dzięki takiej strategii i zbudowania zaufania klientów, a także udanych współprac z lokalnymi dostawcami, w 2023 roku łączny zakup owoców i warzyw od lokalnych dostawców wzrósł o ponad 50% w porównaniu z rokiem wcześniejszym. Tym samym osiągnęły ogromną ilość 130 milionów kilogramów/sztuk, czyli o 45 mln kg/sztuk więcej niż w 2022 roku.
Jednym z procesów, który ułatwił dostarczanie jak najświeższych owoców i warzyw, był wprowadzony w 2021 roku system umożliwiający lokalnym rolnikom na dostarczanie truskawek bezpośrednio do sklepu. W 2023 roku uruchomiony pilotażowy program w 270 sklepach, który w ten sam sposób umożliwiałby dostarczanie malin oraz jeżyn.
Źródło:
- https://pl.wikipedia.org/wiki/Biedronka_(sie%C4%87_handlowa)
- https://media.biedronka.pl/125279-warzywa-i-owoce-w-biedronce-bardziej-lokalne-i-bardziej-zrownowazone
- https://odpowiedzialna.biedronka.pl/zrownowazony-lancuch-dostaw.html