Zaczynali od 30 osób. Dziś karmią miliony Polaków. Współpraca z Biedronką wyniosła ich na szczyt

Artykuły takie jak mleko, masło czy sery są codziennymi składnikami diety wielu osób w Polsce. Podczas zakupów często zwracamy uwagę na kraj pochodzenia produktów. Jedną z polskich marek dostępnych w Biedronce jest Mlekovita – firma z długoletnią tradycją. Ta współpraca trwa już od 25 lat!
- Historia i rozwój Mlekovity na przestrzeni lat
- Trzy dekady sukcesu: Mlekovita i Biedronka
- Sukces Mlekovity na światowych rynkach
Historia i rozwój Mlekovity na przestrzeni lat
Niebawem firma Mlekovita będzie świętować swoje 100. Urodziny! Jej założenie przypada na 1928 rok, gdy uruchomiono zakład w Wysokiem Mazowieckiem, gdzie zatrudnionych było jedynie 30 osób, a produkcja obejmowała tylko sery i masło.
Po 22 latach od otwarcia oferta poszerzyła się o wytwarzanie śmietany, twarogu i lodów, dzięki utworzeniu Powiatowego Zakładu Mleczarskiego.
W latach 90. przedsiębiorstwo Mlekovita otrzymało swoją, wszystkim dobrze znaną, nazwę, jak również charakterystyczne logo, które pozostaje niezmienione od 23 lat. W tym czasie rozpoczęto również produkcję sera typu feta – ulubionego składnika sałatek oraz mleka UHT w kartonowych opakowaniach.
W 1998 roku firma zdobyła certyfikat ISO 9001, czyli międzynarodowy standard dotyczący systemów zarządzania jakością, który wspiera skuteczne zarządzanie procesami i podnoszenie jakości oferowanych produktów i usług.
Lata 2000. to głównie rozwój technologii i uruchamianie nowych linii produkcyjnych, a także coraz szerszy asortyment obejmujący serki ziarniste, mozzarellę, mleka smakowe i kondensowane, serki topione, sery żółte w plasterkach, produkty fermentowane, aż po mleczne proszki, szczególnie cenione przez miłośników siłowni i zdrowego stylu życia.
Spółdzielnia Mleczarska Mlekovita to obecny lider na krajowym rynku produktów mlecznych. Udało się to osiągnąć również dzięki celom i wartościom, którymi kieruje się ta firma. Warto tu podkreślić między innymi:
- utrzymywanie najwyższej jakości produktów, poprzez dostarczanie klientom wyłącznie zdrowych i bezpiecznych wyrobów mlecznych, co jest możliwe dzięki kontroli i weryfikacji na każdym etapie wytwarzania produktów,
- kierowanie się ideą zrównoważonego rozwoju, w celu redukcji powstawania zanieczyszczeń środowiska, czego wynikiem są między innymi produkty BIO i ekologiczne,
- innowacyjność, poprzez stały rozwój technologii i regularne szkolenia.

Trzy dekady sukcesu: Mlekovita i Biedronka
Od niemal trzech dekad trwa kooperacja pomiędzy firmą Mlekovita a siecią sklepów Biedronka. Początkowo koncentrowała się ona głównie na sprzedaży produktów Mlekovity, jednak z czasem rozwinęła się o tworzenie marki własnej dla sieci Biedronka pod nazwą „Mlecznej Doliny”.
Ta kooperacja umożliwia rozwój obu firm, a wszystko to dzięki wymianie wiedzy, pasji i doświadczeń. Jak mówi Dariusz Sapiński, Prezes Zarządu Grupy Mlekovita „Od 1999 roku współpracujemy z siecią Biedronka. Stała się ona naszym najważniejszym partnerem handlowym w tym okresie. Od samego początku współpraca między naszymi firmami układała się bardzo dobrze. W najbliższej przyszłości zamierzamy ją jeszcze bardziej wzmacniać i rozwijać. Biedronka jest solidnym i poważnym partnerem handlowym. Mlekovita przyznała Jeronimo Martins Dystrybucja nagrodę specjalną dla największego partnera handlowego. Dzięki tej współpracy nasze firmy mogą się rozwijać i odnosić rynkowy sukces.” W innym wywiadzie można usłyszeć od Pana Prezesa, że „Obecnie posiadamy już 21 zakładów i 180 linii produkcyjnych. Dzięki temu wspólnie możemy oferować klientom najwyższej jakości produkty z polskiego mleka. Na przykład jako pierwsi wprowadziliśmy na rynek mleko UHT wyprodukowane dla marki własnej Biedronki.”
Przez ćwierć wieku współpracy Biedronki i Mlekovity zatrudniono dodatkowo 4367 pracowników, utworzono 20 nowych zakładów, a także powstało 165 dodatkowych linii produkcyjnych.
Sukces Mlekovity na światowych rynkach
Przedsiębiorstwo Mlekovita to polska firma, która skutecznie umacnia swoją pozycję na rynku dzięki zaangażowaniu Prezesa Dariusza Sapińskiego oraz pracy 5 tysięcy wykwalifikowanych pracowników.
Między innymi dzięki współpracy z Biedronką i Jeronimo Martins produkty Mlekovity są dostępne w 167 krajach, co czyni firmę Mlekovita największym eksporterem wyrobów mleczarskich w Europie Środkowo-Wschodniej. Jest to szczególnie imponujące, ponieważ w ciągu jednej doby przetwarzane jest 9 milionów litrów mleka, które dostarcza 15 tysięcy polskich rolników.
To, a także wspomniane wcześniej cele i wartości, przyczyniły się do uzyskania w 2025 roku najwyższego miejsca wśród firm mleczarskich w prestiżowym rankingu 1000 Największych Firm w Polsce opracowanym przez „Gazetę Finansową”. Jak stwierdza Prezes Zarządu Grupy Mlekovita, Dariusz Sapiński „Wyrażam wdzięczność naszym pracownikom, dostawcom, partnerom handlowym i przede wszystkim konsumentom za zaufanie, które jest fundamentem naszego sukcesu. Kluczowe dla nas jest dalszy rozwój, inwestycje w nowoczesne techniki, technologie i infrastrukturę, zapewnianie najwyższej jakości i bezpieczeństwa produktów, a także ekspansja zagraniczna przy jednoczesnym wzmacnianiu pozycji na rynku krajowym.”